האם בדיקות הנשימה לאיתור קנאביס אמינות?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

צריכת קנאביס, בעיקר כזה עשיר ב-THC, הרכיב משנה התודעה בצמח, עלולה להיות מסוכנת בשילוב עם נהיגה. בשל כך, חוקרים מנסים לפתח מכשירי נשיפה לאיתור קנאביס בדם, בדומה למכשירי הנשיפה הקיימים היום לאיתור רמות האלכוהול בדמם של נהגים. מחקר פדרלי חדש מצביע על הקושי בפיתוח מכשיר כזה, שכן קשה לאתר באמצעותו את רמות ה-THC בדם באופן עקבי. לכן, בשלב זה, מכשירים אל אינם אמינים דיים. 

בעקבות THC:

חוקרי המכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה (NIST) וכן חוקרים מאוניברסיטת קולורדו בארה"ב, ביקשו לבחון האם ניתן למדוד "שימוש אחרון בקנאביס", באמצעות תכשירי נשיפה. הם  לקחו דגימות נשימה ודם מ-18 משתתפים, אשר צרכו קנאביס באמצעות עישון, אשר הכיל 25 אחוזים של THC, הרכיב משנה התודעה שגורם תחושת "היי".  הדגימות נאספו מהנסיינים, רבע שעה לפני צריכת קנאביס ושעה לאחר צריכתו. הממצאים שפורסמו בכתב העת Journal of Breath Research, הראו כי THC לא זוהה בחלק גדול מן הדגימות או שזוהה, אך באחוזים נמוכים יותר מזה שהיה בתמצית קנאביס שנצרך. כלומר, עקבות ה-THC  בדם אינן עקביות ולכן אינן אמינות באמה שניתן לקבוע האם הנסיין צריך קנאביס ובאיזה שיעור THC. 

איך ניתן לזהות THC בגוף? 

במחקר לעיל, החוקרים בחנו הימצאות של THC בגופם של המשתתפים באמצעות בדיקות מעבדה. לאור התוצאות החוקרים הניחו כי מדידה כזו באמצעות מכשיר נשימה שניתן לנהגים "על הדרך" בכבישים מהירים יהיו אמינים עוד פחות. הדרך האמינה והבדוקה ביותר לזהות הימצאות של THC בדם, היא באמצעות בדיקות דם. אלו פחות יעילות כשמדובר במדידה של נהגים, הנעצרים בצד הכביש. "שאלת מפתח אחת שאנחנו עדיין לא יכולים לענות עליה היא האם ניתן להשתמש במדידות נשימה כדי להבחין בין אדם שמשתמש בקנאביס באופן קבוע אך לא עשה זאת לאחרונה, לבין מישהו שצרך לפני שעה", אמר אחד מן החוקרים שלקחו חלק במחקר. החוקרים ציינו כי מחקר זה דורש הרחבה ומחקרים נוספים כדי לבחון איתור של קנאביס בגוף באמצעות נשימה. 

מכשירי נשיפה לאיתור קנאביס- מה חשוב לדעת?

ככל שהתרחבו תהליכי הלגליזציה בעוד ועוד מדינות בארצות הברית, מדענים וחוקרים ביקשו למצוא דרכים לאתר הימצאות קנאביס בדם של נהגים. זאת, מתוך הרצון למנוע תאונות דרכים וסכנות שעלולות להיגרם מנהיגה תחת השפעת קנאביס. אכן, מספר חברות ויזמים ברחבי ארה"ב, פיתחו תכשירי נשיפה לאיתור קנאביס. כך למשל חברת Hound Labs מאוקלנד, הצהירה ב2015 כי היא מתכוונת לצאת למהלך הפצה נרחב של התכשיר שפיתחה לרשויות האכיפה במדינה. NIST, סוכנות משרד המסחר באר"ה פנתה ליזמים בבקשה לבחון "כיצד ריכוז תרכובות הקנאביס בנשימה של אדם משתנה בשעות שלאחר השימוש במריחואנה". מאחר שקנאביס בצריכה בכל צורה (עישון, אידוי, אדיבלס ועוד) מאוחסן ברקמות שונות בגוף, החוקרים מעריכים כי ניתן לזהות אותו גם בנשימה, אולם כפי שמראות תוצאות המחקר החדש, יש עוד דרך לעשות כדי להגיע לרמת אמינות גבוהה של מכשירים אלו. 

האם צריכת קנאביס מסכנת את הנהיגה?

גם התשובה לשאלה הזו, ממש כמו המחקר החדש, אינה חד משמעית. הנתונים על מצב תאונות הדרכים במדינות בהן אושרה לגליזציה מלאה לקנאביס, שנויים במחלוקת. בעיקר בשל הקושי למדוד במדויק את כמות הקנאביס בגופו של הנהג ואת השפעתה על כושר הנהיגה שלו. במחקר שפורסם ב-2019, נטען כי נהגים שצרכו את המגבלה החוקית של  THC בקנאביס (בין שניים לחמישה ננוגרם של THC למיליליטר דם) לא היו בסבירות סטטיסטית יותר להיות מעורבים בתאונה  בהשוואה לאנשים אשר לא השתמש בקנאביס כלל. מצד שני, מחקרים אחרים הראו כי נהיגה תחת השפעת קנאביס עשיר ב-THC, עלולה לגרום בלבול, אובדן אוריינטציה ושיבוש בתגובה.  שירות המחקר של הקונגרס  קבע  ב-2019 ש״צריכת קנאביס יכולה להשפיע על זמני התגובה בביצועים המוטוריים של אדם ובכך להשפיע על יכולת הנהיגה שלו״. לסיכום, מחקרים על ההשפעה של צריכת מריחואנה על הסיכון של נהג להיות מעורב בתאונה הביאו תוצאות סותרות, כאשר חלק מהמחקרים מצאו כי אין סיכון מוגבר לתאונה כתוצאה משימוש בקנאביס"