כל מה שצריך לדעת כדי להוציא רישיון קנאביס רפואי. צריכים ליווי וסיוע בהוצאת רישיון לקנאביס רפואי?

ליווי בהוצאת רישיון לקנאביס רפואי, רישיון קנאביס רפואי

השימוש בקנאביס הופך לרווח יותר ויותר בקרב מטופלים, שלא מצאו מזור לבעיות הרפואיות מהן הם סובלים. אישור לקנאביס ניתן בהתאם להגדרות המזכות מטעם משרד הבריאות. אילו מצבים רפואיים המזכים ברישיון לקנאביס? מהם תנאי הקבלה? מהם שלבי התהליך? כל התשובות לשאלות החשובות.


על מנת לבחון את זכאותכם לרישיון לקנאביס רפואי, אנא השיבו על השאלות הבאות: (זה ייקח פחות מדקה)


לפניכם רשימת המצבים הרפואיים המזכים ברישיון לקנאביס רפואי בישראל:
כאב– כתוצאה מחבלה או מטראומה גופנית, חולים המטופלים במשך שנה בתרופות קונבנציונליות או במרפאות כאב ואינם חווים שיפור ברמת הכאב
סרטן– מטופלים בכימותרפיה בהווה ובעבר הלא רחוק (עד חצי שנה)
קרוהן וקוליטיס– מטופלים שטופלו בתרופות פורינטול או אימוראן, רמיקייד או יומירה (במשך שלושה טיפולים לכל הפחות), שלילת ניתוח קיצור מעי
איידס– מטופלים המטופלים בתרופות ומלווה בירידה במשקל (לפחות ב- 10% אחוז)
טרשת נפוצה– שטופלה בעבר בתרופות
פרקינסון – מלווה בכאבים, שמטופל בתרופות ומשככי כאבים במשך שנה לפחות
תסמונת טורט– המפריעה לתפקוד היומיומי וטופלה בתרופות או במשככי כאבים
פוסט טראומה – שטופל בתרופות, המזכה ב-30% אחוזים, PTSD בדרגה בינונית, או PTSD במשך שלוש שנים ומעלה, המטופל נמצא בהווה או היה נמצא בעבר בטיפול פסיכולוגי
אפילפסיה – קשה, הנמשכת מעל לשנתיים, עם סכנת נפילה ומגבלות גופניות, והתקף אחד לחודש, שטופלה בתרופות במשך חמש שנים לפחות
אפילפסיה ילדים – שטופלה בחמש תרופות או יותר ומוגדרת קשה, כמו כן מיוחסת לחולים שטופלו בקוצב וגאלי ועברו ניתוח בעבר
חולים סופניים – עם תוחלת חיים שאינה עולה על חצי שנה

רישיון הקנאביס ניתן לאנשים הסובלים ממגוון מצבים רפואיים אשר אינם סובלים מהתופעות הבאות:

* פסיכוזה בהווה או בעבר
* אי ספיקת לב
* הפרעות חרדה
* תורשה פסיכיאטרית או מחלה פסיכיאטרית בקרב קרוב משפחה מדרגה ראשונה (משמעותי למטופלים צעירים בני 30 ומטה)
* שימוש בסמים בהווה ובעבר
* היסטוריה של התמכרויות

 

 

התנאי המרכזי לקבלת הרישיון בכל המקרים הרפואיים, שתוארו בסעיף הקודם הוא כישלון בטיפול התרופתי הקונבנציונלי. בנוסף לכך קיימים תנאים נוספים המתייחסים לכל תחלואה ותחלואה בנפרד:

סרטן– חולים החווים תופעות לוואי כתוצאה מטיפול אנטי נאופלסטי (הקרנות,
כימותרפיה, אימונותרפיה) כאבים משניים, שהטיפול התרופתי בהם לא הביא להטבה בבחילות, הקאות, היעדר תיאבון הנובעים מהמחלה או מדרכי הטיפול בה.

קרוהן או קוליטיס– חולים שלא חוו הטבה או שיפור כתוצאה מטיפול
בתרופות במשך שלושה חודשים. המלצה לקבלת מרשם קנאביס צריכה לכלול את תדפיסי דוחות המעקב המתעדים את המצב הרפואי.

כאב– לאחר טיפול במרפאת כאב במשך שנה לפחות וכתוצאה מכאב נוירופתי. המרשם לקנאביס ניתן בהמלצת רופא ובצירוף תדפיסי מעקב ודו"ח ניפוק תרופות.

איידס– ניתן במטרה לשפר את התיאבון לחולים, שסבלו מירידה של יותר מ-10% ממשקל גופם.

טרשת נפוצה– במקרים בהם הטיפול המקובל לא הניב תוצאות.

פרקינסון– ההמלצה תוגש על ידי הנוירולוג תוך הצהרה, שזה מתחייב לבצע מעקב רפואי בתדירות של אחת לשלושה חודשים לכל הפחות.

תסמונת טורט– ההמלצה תוגש על ידי הנוירולוג ובשנה הראשונה רישיון יינתן למשך שלושה חודשים, תוך בחינה מחודשת בסיום התקופה בנוגע להמשך
הטיפול. בשנה השנייה והלאה הרישיון יוגבל לשנה ויוחדש לאחר הצגת דוחות מעקב וטיפול תקופתיים.

אפילפסיה– ההמלצה לטיפול תוגש על ידי הנוירולוג המטפל בחולה במרפאת אפילפסיה ייעודית לפחות לתקופה של שישה חודשים ולאחר טיפול בשתי תרופות שלא הביאו להטבה, בצירוף הצהרה לביצוע טיפול מעקב עד להגעה לאיזון. כאשר מדובר בקטינים הבקשה תוגש לאחר כישלון של ארבע תרופות תוך הצהרת ביצוע מעקב אחת לשלושה חודשים ולאחר מכן אחת לחצי שנה.

פוסט-טראומה– לאחר מיצוי של שתי התערבויות רפואיות ומיצוי של טיפול פסיכולוגי, ההמלצה תוגש על ידי הפסיכיאטר המטפל , כאשר הרישיון מוגבל לתקופה
של חצי שנה בשנת הטיפול הראשונה ועל מנת לחדשו נדרש לצרף את דוחות מעקב טיפול פסיכיאטרי והמלצה נוספת לחידוש רישיון.

התהליך מורכב מארבעה שלבים: בדיקת זכאות, תיאום ביקור אצל רופא שעבר השתלמות קנאביס מטעם משרד הבריאות, הפקת תיק רפואי, ניפוק רישיון והמרשמים השונים. לפניכם פירוט של כל אחד מהשלבים:

1- בדיקת זכאות- חוזה היחידה לקנאביס רפואי (מסמך 106) מסדיר את התנאים לקבלת רישיון לצריכת קנאביס רפואי. עיקרי המסמך מוצגים בסעיפים הקודמים של מאמר זה וחוזה המסמך המלא מצורף בקישור זה. כאמור קבלת הרישיון מותנית בשלילת התוויות נגד (קונטרה אינדיקציות) הקשורות לפסיכוזה ומצבי פסיכוזה, התמכרויות, חרדות, בתקופות הריון והנקה. הנוהל נכתב לראשונה בשנת 2013 ועודכן בשנת 2019.

2- תיאום ביקור אצל רופא שעבר השתלמות קנאביס- הן דרך הרפואה הציבורית (שם עלות הביקור עומדת על מחיר קבוע של 287 ₪ ) והן דרך הרפואה הפרטית (שם עלות הביקור מגיעה למאות שקלים) את האישור ניתן לקבל תוך דקות ספורות- אם הוא ניתן על ידי רופא ציבורי. בפניה לרופא פרטי נדרש זמן המתנה נוסף עד שהמלצת הרופא תאושר על ידי היק"ר (אגף במשרד הבריאות המסדיר ומפקח על הנושא) הרופא מפיק את הרישיון באופן עצמאי על ידי מילוי שאלון אלקטרוני המתבסס על המצב הרפואי של המטופל, המחלה ממנה הוא סובל, הצלחת הטיפול או הצלחתו ומיצוי הטיפולים הרפואיים שננקטו עד כה במטרה להביא להטבה או איזון. האישור ניתן בדרך כלל על סמך המלצה של רופא מומחה, שמצהיר כי יבצע מעקב רפואי תקופתי אחר המטופל. ניתן להגיש בקשה לרישיון גם בהמלצת רופא משפחה, אך בכל מקרה קיימת התניה למעקב וטיפול על ידי רופא מומחה.

3- הפקת התיק הרפואי- התיק הרפואי מתעד את הטיפול הרפואי שניתן במשך שנה אחת לפחות. בתיק מפורטות התרופות שהונפקו למטופל, היסטוריית הטיפולים, תופעות הלוואי והכשירות הרפואית של המטופל. כאמור רישיון הקנאביס ניתן רק אם הטיפול המסורתי נחל כישלון.

4- ניפוק רישיון- לאחר רפורמת הקנאביס גם רופאים בשירות הציבורי יכולים להנפיק את הרישיון למטופל, כך שזה יוכל לרכוש באופן מיידי את הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת. חולי סרטן יוכלו לקבל את האישור במחלקות האונקולוגיות בבית החולים בו הם מטופלים.