האם לגליזצית קנאביס מעודדת ירידה בעישון סיגריות?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

בעוד שמתנגדי הלגליזציה מביעים חשש כי חוקיות הקנאביס תביא לעלייה בעישון מוצרי טבק, מחקר חדש דווקא מצביע על מגמה הפוכה: לגליזציה של קנאביס מביאה לירידה קטנה או גדולה בקרב מבוגרים הצורכים טבק. על פי החוקרים, הרחבה במדיניות לגליזציה ברחבי ארצות הברית תוכל להביא לחיסכון של יותר מ-10 מיליארד דולר בשנה, למערכת הבריאות. זאת מכיוון, שעישון טבק מהווה גורם לפגיעה בבריאות ולתחלואה רבה כגון דלקת במערכת הנשימה, מחלות של מחזור הדם, מחלות לב ואף סרטן.

קנאביס- הרבה יותר בריא: 

המחקר שנעשה על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטאות בסן דייגו ומדינת ג'ורג'יה התפרסמו בכתב העת Journal of Health Economics במאי 2023,  והוא מהווה את המסמך המקיף הראשון שבוחן את השפעה של לגליזציה של קנאביס על צריכת טבק. המחקר מסתמך על נתונים פדרליים מהערכת אוכלוסיה צרכנית טבק ובריאות (PATH) ומהסקר הלאומי על שימוש ובריאות בסמים (NSDUH). החוקרים התייחסו במחקר לטענות של מומחי בריאות הציבור, לפיהן לגליזציה של קנאביס עלולה להביא לעלייה בעישון טבק ול"נורמליזציה" של עישון טבק. המומחים הזהירו כי עלייה בעישון טבק, תפגע במגמת הירידה המסתמנת בעשורים האחרונים, בארצות הברית. אלא שתוצאות המחקר הצביעו על כך שצריכת קנאביס באופן חוקי דווקא מסייעת לבריאות הציבור. 

קנאביס וטבק- מה אומרים הנתונים? 

על פי המחקר, השפעת לגליזציה של קנאביס על הרגלי העישון משמעותית יותר כשהיא נבחנת לטווח הארוך. מחברי המחקר טוענים כי לגליזציה של קנאביס מצביעה על  ירידה סטטיסטית חסרת חשיבות של 0.5 עד 0.7 אחוזים בשימוש בטבק ( סיגריות, סיגריות אלקטרוניות,  טבק למקטרות, טבק ללא עישון סיגריה). עם זאת, 3 שנים לאחר אימוץ לגליזציה במדינה מסוימת, מראה על ירידה משמעותית בצריכת טבק על ידי מבוגרים – 1.4 עד 2.7 אחוזים. "התוצאות", כתבו החוקרים, "מספקות תמיכה להשערה שהשימוש בטבק ירד בכמה מהמדינות בהן מונהגת לגליזציה ובעיקר בקולורדו ובוושינגטון, שהן גם המדינות שראו את העלייה הגדולה ביותר בשימוש בקנאביס בעקבות הלגליזציה. 

סיגריות- OUT, קנאביס- IN? 

עבור חלק גדול מצרכני סיגריות, הסיגריה מהווה סוג של בידור או פנאי. מאחר שגם קנאביס נצרך למטרות פנאי ובילוי, הנתונים מראים כי הוא מהווה חלופה. המחקר הזה מחזק גם סקרים שנעשו בנושא. כך, על פי סקר של גאלופ שפורסם ב-2022, יותר אמריקאים מעשנים כיום קנאביס מאשר סיגריות . גם סקר של "אוניברסיטת מונמות' " מצא שרוב האמריקאים מאמינים שאלכוהול וטבק מסוכנים יותר מקנאביס. ההערכות שלנו מצביעות על ירידה בשכיחות העישון ב-5.1 מיליון, המתורגמת לחיסכון בעלויות בריאות הקשורות לטבק של כ-10.2 מיליארד דולר בשנה", סיכמו החוקרים. יש לציין, כי צריכת קנאביס היא מזמן לא רק פנאי, וסגולותיו הרפואיים ידועים כבר לרבים. הוא מהווה חלופה טבעית וירוקה לטיפול במגוון בעיות רפואיות ביניהם חרדה ודיכאון, קשיי שינה ואינסומניה, כאבים ודלקות ועוד.