"קודם נתפוס את מנהטן " – ניו יורק מצטרפת למהפכת לגליזצית קנאביס

שתפו את הכתבה

LinkedIn

סגולותיו הרפואיים של קנאביס הם כבר מזמן עובדה ידועה. מה שנתפס בעבר כ"סם מסוכן", הוא היום תרופה טבעית ירוקה למגוון רחב של מחלות ובעיות בריאות. במדינות רבות בארצות הברית כבר מונהגת לגליזציה מלאה של קנאביס. שימוש לצורכי פנאי בקנאביס, אושר בניו יורק כבר במרץ 2021, אולם בירוקרטיה ותהליכי רגולציה, עיכבו את האפשרות למכור קנאביס בפועל. עכשיו ניו יורק עושה צעד גדול בכיוון הסדרת שוק הקנאביס במדינה, עם הענקת רישיונות ראשונים לממכר קנאביס, גם עבור צרכנים שהורשעו בעבר בעבירות  צריכת קנאביס. פתאום שורה משירו של לאונרד כהן , first we take manhattan then we take berlin, מקבלת משמעות חיובית. 

  • מה מעמדו של קנאביס בניו יורק? 
  • למי הוענקו רישיונות מכירת קנאביס? 
  • כיצד מתן הרישיונות ישפיע על שוק הקנאביס הרפואי? 
  • מה צפוי לתעשיית הקנאביס במדינה?

מה מעמדו של קנאביס בניו יורק?

21 מדינות בארה"ב התירו שימוש בקנאביס לצורכי פנאי. אחרי קולורדו וושינגטון, הצטרפו מדינות נוספות למהפכת הלגליזציה המלאה של קנאביס. באופן מפתיע, דווקא המדינה הליברלית והמעודכנת, ניו יורק, הצטרפה באיחור. רק במרץ 2021, הועברה חקיקה המתירה צריכת קנאביס לצורכי פנאי. רגולציה מורכבת ובירוקרטיה איטית מנעו מתן רישיונות לממכר קנאביס. מה שגרם להצטברות קנאביס בשווי 750 מיליון דולר, במחסנים ברחבי המדינה מבלי שניתן למכור אותו. בנובמבר 22, סוף סוף החלה המדינה במתן רישיונות לממכר קנאביס, מה שמהווה צעד דרמטי בכיוון יישום מלא של לגליזצית הקנאביס במדינה. 

למי הוענקו רישיונות מכירת קנאביס?

ב-20 בנובמבר הכריזה רשות הקנאביס בניו יורק (OCM) על רשימת המועמדים הסופית, לקבלת אישור לממכר קנאביס במדינה. מתוך רשימה של 903 מבקשי רישיון, נבחרו בשלב הראשון,  36 בעלי רישיון, בניהם, עמותות וארגונים ללא מטרות רווח וכן סוחרים עצמאיים, ביניהם גם כאלו שבעברם הרשעות בגין צריכת קנאביס. בסופו של התהליך, המדינה מתכוונת להעניק 175 רישיונות ברחבי המדינה, כאשר בכל חודש יוענקו  20 רישיונות עד להגעת היעד.  "אנחנו מצפים ש-20 חנויות לממכר קנאביס ייפתחו כבר עד סוף השנה הזו", אמרה באוקטובר מושלת ניו יורק, קת'י הוקול.  

כיצד מתן הרישיונות ישפיע על שוק הקנאביס הרפואי?

כמו בכל מקום אחר בעולם, גם בניו יורק, תהליך לגליזציה מביא להסדרת שוק הקנאביס, פיקוח מחמיר יותר על איכות הקנאביס והקפדה על מוצרים יעילים. לכן, מהפכת הלגליזציה של קנאביס בניו יורק, רק תטיב, כך על פי מומחים, עם תושבי המדינה הסובלים ממחלות ובעיות רפואיות. אחת העמותות העוסקות בטיפול בחולי איידס מעוטי יכולת באמצעות קנאביס, אשר קיבלה רישיון לממכר קנאביס, הגיבה על המהלך ואמרה "ברור לנו מכירות חוקיות של קנאביס יאפשרו לנו להגדיל את השירות עבור הלקוחות שלנו, שרבים מהם מעוטי יכולת או כאלו שנרדפו בעבר על כך שמצאו מזור בקנאביס הרפואי". 

מה צפוי לתעשיית הקנאביס במדינה?  

הסרבול במתן רישיונות עד כה גרם להפסדי ענק בארצות הברית. מגדלים ומשווקים אשר הכינו מלאי ענק של קנאביס רק יושבים ומחכים שיאשרו להם למכור אותו. כך נוצר מצב מגוחך שבו קנאביס חוקי, אבל לא ניתן למכור או לקנות אותו. מתן הרישיונות מביא להסדרה של תעשיית הקנאביס שתאפשר רווחים במיליארדי דולרים מדי שנה. ממנה יופרשו 9 אחוזי מס לרשויות במדינה. בבתי מרקחת, בתי מלון, חנויות ומכוני ספא בעיר, כבר נערכים לממכר קנאביס. לתעשיית קנאביס הפנאי מצטרפת גם תעשיית קנאביס רפואי, אלו מאמינים במדינה, יאפילו על התעשייה הלא חוקית של קנאביס, המוכרת מוצרים באיכות ירודה ויביאו לשגשוג כלכלי.