גרמניה עוברת לירוק: כל מה שצריך לדעת על תהליכי הלגליזציה של קנאביס בגרמניה

שתפו את הכתבה

LinkedIn

בקרוב מאוד, גרמנים אשר מבקשים להשתמש בקנאביס כחלק מתרבות הבילוי והפנאי שלהם, יוכלו לעשות זאת ללא חשש כי הם מסתכנים בעבירה על החוק. גרמניה החלה בתהליכי חקיקה אשר יאשרו לכל צרכן להחזיק עד 20 גרם קנאביס לשימוש פרטי. כך פורסם בעיתון הגרמני RND, אשר לידיו הגיעו מסמכים לפיהם ממשלת גרמניה פועלת ללגליזציה מלאה של קנאביס במדינה. 

  • מהם השינויים במעמד קנאביס בגרמניה? 
  • כיצד  שינוי החקיקה ישפיע על צרכני הקנאביס הרפואי בגרמניה?
  • מה מעמדו החוקי של קנאביס בעולם?
  • מה מעמדו החוקי של קנאביס בישראל? 

מהם השינויים במעמד קנאביס בגרמניה?

על פי מסמכים של משרד הבריאות הגרמני שהגיעו לידי עיתון RND, שר הבריאות הגרמני, קארל לאוטרבך, מתכוון לפעול להפיכת הקנאביס לחוקי גם למטרות פנאי. שינויי החקיקה יגדירו את מגבלת החזקת וגידול קנאביס לצרכים שונים ובהם גם צורכי פנאי ושעשוע. על פי החוקים החדשים, תושבי גרמניה, מעל גיל 18, יוכלו לגדל, לרכוש ולהחזיק עד 20 גרם של קנאביס. גידול עצמי של קנאביס יוגבל ל-2 צמחים. כמו כן ברחבי המדינה חנויות מורשות ובתי מרקחת יוכלו למכור מוצרי קנאביס בפיקוח. במסגרת החוק יוגבלו אחוזי הרכיב THC,משנה התודעה, לעד 10 אחוז למוצרים הנמכרים לבני 18 עד 21. חשוב להדגיש כי המסמך שדלף מעיד על כוונות חקיקה של שר הבריאות הגרמני, אך ברמה הרשמית החקיקה טרם שונתה, כיום קנאביס מותר בגרמניה, לשימוש רפואי בלבד.  

כיצד שינוי החקיקה ישפיע על צרכני קנאביס רפואי בגרמניה?

כבר ב-2017, גרמניה אישרה שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. למעשה, אחד השווקים המבוססים והעשירים ביותר באירופה של קנאביס רפואי, הוא שוק הקנאביס הגרמני. ככל הנראה הרחבת החקיקה לקנאביס גם לצרכי פנאי ושעשוע, לא תגביל ולא תפגע בצרכני הקנאביס הרפואי. יש החוששים כי נגישות קלה לקנאביס, תגרום לחולים רבים לרקוח בעצמם מוצרי קנאביס לשימוש רפואי, אולם חשש זה לא נראה מבוסס שכן, הניסיון מלמד לגליזציה מלאה של קנאביס אינה פוגעת בצרכנים הרפואיים אלא להפך הם נהנים מנגישות למוצרי קנאביס איכותיים ומבוקרים.          

מה מעמדו החוקי של קנאביס בעולם?   

מעמדו החוקי של קנאביס בעולם הוא שאלה גיאוגרפית ותרבותית. ישנן מדינות ( למשל 17 מדינות בארה"ב), בהן קנאביס חוקי לגמרי, לגידול, שיווק, הפצה ושימוש. מדינות אחרות נוקטות מדיניות של אי הפללה של צרכנים קנאביס ולמעשה "עוצמות עין" ואינן רודפות את הצרכנים. במדינות רבות, ביניהן גם ישראל, קנאביס חוקי לשימושים רפואיים בלבד. ישנן מדינות, בהן קנאביס עדיין נתפס כסם מסוכן, הוא אסור לשימוש והעונשים הקבועים בחוק למי שנתפס עם קנאביס, חמורים מאוד (מלזיה, ערב הסעודית). עם זאת, CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ואינו ממכר, מאיים פחות על הרשויות ובמדינות רבות (בכל מדינות האיחוד האירופי), הוא חוקי ומשווק כתוסף מזון.  בישראל, החלו מהלכים להחריג אותו מפקודת הסמים המסוכנים, אולם הם טרם הסתיימו ויש מי שמטילים ספק בנכונות להביא אותו לקו הגמר.

מה מעמדו החוקי של קנאביס בישראל? 

בישראל, קנאביס מותר לשימוש רפואי בלבד ורק עבור בעלי רישיון משרד הבריאות. למרות שהדרישה לרישיונות אלו עולה מדי שנה, רבים הזקוקים לקנאביס כתרופה טבעית, אינם מקבלים את הרישיון. כדי לקבל רישיון יש לעמוד ברשימת התוויות שקבע משרד הבריאות,  לטיפול בקנאביס. כמו כן , הטיפול בו  ניתן רק אחרי שהטיפול הקונבנציונלי לא סיפק מענה. קנאביס שאינו לשימוש רפואי לבעלי רישיון אינו חוקי בישראל והוא מוגדר כסם במסגרת פקודת הסמים המסוכנים. מאחר שהפקודה אינה עושה הבחנה בין הקנאביס לרכיביו, גם CBD אסור לשימוש בישראל.