למי מותר להחזיק קנאביס רפואי?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

העלייה במספר הצרכנים בעולם אשר גילו את סגולותיו הרפואיים של קנאביס, מזנקת משנה לשנה. ברחבי העולם תהליכי הלגליזציה של קנאביס מתקדמים ומדינות רבות מתירות שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים ואף מחריגות את רכיב CBD, שאינו משנה תודעה (בניגוד לרכיב הפסיכואקטיבי THC) ומאפשרות את רכישתו כתוסף מזון בסופר מרקטים. בישראל אוחזים במקל משני קצותיו, מצד אחד מכירים בסגולות קנאביס לריפוי מגוון רחב של מחלות ואף מצהירים על תהליכי חקיקה שיאפשרו את נגישות הטיפול בקנאביס עבור החולים. מן הצד השני, תהליכי החקיקה מתקדמים בקצב איטי, קצב הענקת הרישיונות קטן ולמעשה הביקוש גובר בהרבה על ההיצע.

  • מה מעמדו החוקי של קנאביס בישראל?
  • מהו קנאביס רפואי? 
  • למי מותר להחזיק קנאביס רפואי?
  • איך מוציאים רישיון לקנאביס רפואי?

מה מעמדו החוקי של קנאביס בישראל?

הקנאביס אינו חוקי בישראל ומצוי תחת פקודת הסמים המסוכנים. עם זאת קיים בפקודה סעיף המחריג את השימושים בקנאביס לצרכים רפואיים. שימוש בקנאביס למטרות רפואיות עבור מחזיקי רישיון משרד הבריאות בלבד, הינו חוקי.  לצד זאת, קיימת בישראל מדיניות  של אי-הפללה. ב-2018, חוקק תיקון לפקודת הסמים, המחריג שימושים חד פעמיים בקנאביס וקובע קנסות למי שנתפס פעמיים משתמש בו. צרכנים ופעילים בתחום פועלים כבר שנים ללגליזציה מלאה של קנאביס בישראל כדי שתאפשר הסדרה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי. בשל אי יציבות שלטונית בישראל והחלפת שרים תדירה, המהלך של לגליזציה מלאה של קנאביס בישראל לא הושלם ונכון להיום קנאביס עדיין נחשב לסם. 

מהו קנאביס רפואי?

בשונה מקנאביס שנצרך למטרות פנאי ושעשוע, קנאביס רפואי נועד לשימושים רפואיים בלבד. לצורך הקלה על הסובלים ממחלות ובעיות רפואיות שונות. מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, חקר הקנאביס התרחב משמעותית והתגלו ראיות רבות אודות סגולותיו הרפואיים לשיכוך כאבים, טיפול בדלקות, בסרטן, באפילפסיה, בחרדה ודיכאון ועוד. מאחר שקנאביס רפואי, חוקי בישראל, לבעלי רישיון, גידולו והפקתו הם תחת פיקוח מחמיר ובתקנים שהגדיר משרד הבריאות. לכן מדובר במוצרי קנאביס איכותיים אשר על אריזתם ניתן לראות את הרכב ואחוזי הרכיבים השונים בצמח. קנאביס רפואי הוא שם כולל למגוון רחב של מוצרים מבוססי קנאביס הכוללים חלקים שונים מהצמח, או רכיבים טבעיים שבודדו מהצמח. בין מוצרי הקנאביס הרפואי הקיימים: שמנים, תפרחות, משחות, תרסיסים ומוצרי אדיבלס (מזון ומשקאות).

למי מותר להחזיק קנאביס רפואי?

בסעיף 7 לחוק פקודת הסמים ניתן היתר לשימוש בקנאביס רפואי, עבור מי שמשרד הבריאות יקבע כי זכאי לכך ברישיון. בשנות ה-90 החל המשרד באמצעות יק"ר, היחידה לקנאביס רפואי שהקים, לספק רשיונות קנאביס לחולים. אולם, לא היו כללים מנחים או נהלי גידול ושיווק מסודרים וככל שהעלייה במספר מבקשי הרישיונות גדלה, כך הבינו במשרד כי יש להסדיר את הנושא. ביוני 2016  התקבלה החלטת ממשלה 1587 לאסדרה (רגולציה) של שימוש בקנאביס למטרות רפואיות ומחקר. משרד הבריאות קבע רשימת התוויות המאפשרות קבלת רישיון לצריכת קנאביס. רק מטופלים אשר מחלתם או הבעיה הרפואית שלהם מופיעה בהתוויה זכאים לרישיון , אולם זכאות זו אינה אוטומטית ויש להגיש בקשה לרישיון בהמלצת הרופא המטפל כדי לקבל אותו.  

איך מוציאים רישיון לקנאביס רפואי?

אם קיבלתם אבחנה שאתם חולים באחת המחלות המוזכרת ברשימת ההתוויות שקבע משרד הבריאות, (רשימת ההתוויות מפורסמת באתר משרד הבריאות), יש לבחון האם אתם עומדים בתנאים המוגדרים לכל מחלה על פי נוהל  106 של המשרד. במידה ומחלתכם מתאימה להתוויות ואתם עומדים בתנאים, עליכם לפנות לרופא אשר מורשה להנפיק רישיונות לקנאביס רפואי. גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי ישנם רופאים אשר קיבלו את אישור משרד הבריאות להנפיק רישיונות. עליכם לקבל את המלצתו של הרופא למתן רישיון וכן פירוט המינונים הדרושים לטיפול בכם. כאמור מדיניות המשרד נוקשה ומטופלים רבים אשר סובלים ממחלות שהוכח שקנאביס מסייע להן, אינם נכללים בהתוויות. מטופלים אלו לרוב רוכשים קנאביס רפואי באמצעות חברות בינלאומיות הפועלות בחו"ל ומספקות קנאביס רפואי איכותי.