אילו טרפנים מגבירים את השפעת קנאביס?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

עד לפני עשור, רוב צרכני הקנאביס, לא ידעו להבחין בין טרפנים לקנבינואידים. למעשה רוב הצרכנים לא היו ערים כלל לקיומם של טרפנים, רכיבים כימיים בקנאביס המהווים אחת משלוש הקבוצות הכימיות המרכיבות את הצמח (קנבינואידים, פלבנואידים וטרפנים). היום השתנה היחס לטרפנים, עולם המדע מגלה עוד סגולותיהם, ומתבררת השפעתם על האפקט של קנאביס על הצרכן. היום פרחי קנאביס, מסווגים לפי פרופיל טרפנים שהם מכילים. 

מהם טרפנים? 

מהו אפקט הפמליה?

האם טרפנים מגבירים את השפעת קנאביס?

כיצד טרפנים מגבירים את השפעת קנאביס? 

הכירו את הטרפנים שמגבירים את השפעת הקנאביס

מהם טרפנים? 

טרפנים הם מולקולות הנמצאות בצמחים, עצים ופרחים ובהם גם בקנאביס. הם מגנים על הצמח מפני מזיקים. הטעם, הריח ואף הצבע של הקנאביס, מושפע במידה רבה מריכוז הטרפנים בו. חוקרים זיהו עד היום למעלה מ-100 סוגי טרפנים בקנאביס. בין הבולטים בהם- לימונן ומירסן. במחקרים שבדקו את השפעת טרפנים על הצרכן, נמצא כי הם בעלי סגולות רפואיות ויש להם חשיבות  גדולה בייצור "אפקט הפמליה"

מהו "אפקט הפמליה"? 

 חוקרי קנאביס אשר בחנו את השפעת קנאביס על הצרכן, הבחינו  שזנים שונים של קנאביס המכילים אחוזים דומים של קנבינואידים CBD ו-THC, משיגים אפקט אחר על הצרכן. מסקנתם היתה כי השפעת קנאביס על הצרכן, אינה תלויה רק בקנבינואידים וריכוזם,  אלא גם ברכיבים פעילים אחרים המצויים בצמח ויחסי הגומלין ביניהם. "אפקט הפמליה", הוא מושג המתאר את מיקסום הפוטנציאל הרפואי של קנאביס באמצעות צריכה משולבת של הרכיבים הפעילים שבו. יחסי הגומלין בין רכיבי הצמח מגבירים את השפעתו בבחינת, "השלם עולה על סך חלקיו". 

האם טרפנים מגבירים את השפעת קנאביס?

כבר בשנת 2021, חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, הגיעו למסקנה כי טרפנים מסוימים משפרים באופן סלקטיבי את הפעילות של קנבינואידים. מסקנות אלו הצטרפו לראיות של מחקרים מספר שנעשו בעשורים האחרונים ולפיהם לטרפנים יש תפקיד חשוב ביצירת "אפקט הפמליה". מחקר ישראלי חדש שפורסם ב-2023, בכתב העת המדעי, Biochemical Pharmacology, קובע כי 3 טרפנים של קנאביס – בריכוזים דומים לאלו שנמצאים בצמחי קנאביס מגבירים באופן משמעותי את איתות THC בקולטן CB1. מכאן שהם מגבירים את השפעתו. 

כיצד טרפנים מגבירים את השפעת קנאביס?

במחקר המעבדה הישראלי,  צוות החוקרים השווה את הפעלת קולטן CB1 על ידי 16 טרפנים שונים של קנאביס לזה של THC בלבד. כאשר הם נבדקו בנפרד, כל 16 הטרפנים הפעילו את CB1, בכ-עשרה עד חמישים אחוזים יותר מההפעלה של THC בלבד. לאחר מכן, החוקרים בדקו יחד טרפנים ו-THC. הם מצאו כי הטרפנים בטא-פינן וג'רניול, מפחיתים את השפעת THC (כלומר מעכבים את ההשפעה שלו) מאשר שהוא נצרך לבד. כמו כן הם מצאו כי טרפנים – אלפא-פינן, בטא-קריופילן, ביסבולול, אקליפטול, הומולן, מירקן, נרולידול וטרפינולן, אינם משמעותיים ולא מייצרים שום הבדל בצריכתם עם THC. אבל במקרה של טרפנים  לינלול, אוסמן טרפינול – ההשפעה הייתה משמעותית גדולה יותר.  

הכירו את הטרפנים שמגבירים את השפעת קנאביס:

העובדה הפשוטה שטרפנים שונים יכולים לשנות את השפעת THC הינה בעלת משמעות. מחקר זה מצביע על הצורך להרחיב את חקר טרפנים בקנאביס וללמוד עוד על תכונותיהם של טרפנים שונים. ההישג של המחקר הוא בכך שהוא הצביע על האפקט הסינרגטי של טרפנים לימונן, בורנאול וסאבין. בעוד שלימונן הוא בין טרפנים הקנאביס הנפוצים ביותר, בורניול פחות נפוץ בצמח, והסבינן הוא טרפן נדיר בקנאביס. גילוי זה יאפשר להוסיף את שלוש הטרפנים הללו לתמציות קנאביס כדי למקסם את היעילות של THC. "השימוש בטרפנים נבחרים עשוי לאפשר הפחתת מינון ה-THC בטיפולים מסוימים, וכתוצאה מכך, פוטנציאל למזער את ההשפעות השליליות הקשורות ל-THC", זה יעזור גם בהתאמת הטיפול לאוכלוסיות רגישות יותר כמו ילדים וקשישים", סיכמו החוקרים.