צעירים וקנאביס- מה חשוב לדעת?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

על פי סקר הרשות למלחמה בסמים, שפורסם ב-2021, כמיליון וחצי צעירים ישראלים (בני 18 עד 40) צרכו קנאביס במהלך 2021. עבור עשירית מהם, המהווים 150,000 צעירים, צריכת קנאביס עלולה לגרום נזקים ( התמכרות, פסיכוזות ועוד). הניסיון והמחקרים מלמדים כי דווקא במדינות המנהיגות לגליזציה מלאה של קנאביס, חלה ירידה של בני נוער וצעירים בצריכת קנאביס. נתונים שכדאי מאוד כי קובעי המדיניות בישראל, יכירו: 

  • קנאביס ומהפכת התודעה
  • בני נוער וקנאביס בישראל- נתונים
  • כיצד לגליזציה של קנאביס משפיעה על צריכה של בני נוער? 
  • לגליציה מגנה על בני נוער- 3 הוכחות

קנאביס ומהפכת התודעה:

במשך עשרות שנים, קנאביס סבל מדעות קדומות ודימוי של סם מסוכן. בשנות ה-30 של המאה הקודמת, קנאביס הוצא מחוץ לחוק, במרבית מדינות העולם, זאת בעיקר בשל ההשפעות משנות התודעה של הרכיב THC. החל משנות ה-60 של המאה הקודמת, עולם המדע, הציג ראיות אודות הסגולות הרפואיות של קנאביס. כך לאט ובהדרגה השתנה היחס לקנאביס והתגלתה יעילותו לטיפול בבעיות רפואיות שונות לסיפוק צרכים אנושיים רבים. שינוי היחס אל הצמח, הביא להרחבת מעגלי הצרכנים שלו ובהם גם בני נוער וצעירים. 

בני נוער וקנאביס בישראל- נתונים:

בעוד שצריכת קנאביס על ידי מבוגרים, בטוחה באופן יחסי, כאשר מדובר על בני נוער וצעירים, צריכת קנאביס באופן לא מבוקר ולרוב לא חוקי (שכן קנאביס מותר לצריכה בישראל רק לבעלי רישיון של משרד הבריאות), עלולה לגרום לנזקים רפואיים שונים. זאת בעיקר בשל רכיב THC, אשר עלול לגרום לתופעות לוואי כמו- התמכרות, פסיכוזות, פגיעות רגשיות ועוד. בדו"ח של משרד החינוך שבחן צריכת קנאביס על ידי בני נוער וצעירים בין השנים 2015-2020 והוצג בכנסת, 11 אחוזים מבני הנוער בישראל צורכים קנאביס. לפי סקר הרשות למלחמה בסמים, כמיליון וחצי צעירים ישראלים (בני 18 עד 40) צרכו קנאביס ב-2021. נתונים אלו מדאיגים את קובעי המדיניות בישראל, שכן למרות שעבור רוב הצעירים צריכת קנאביס לא  תגרום נזקים, אחוז מסויים מהם חשוף לפגיעות שיכולות להתרחש מצריכתו. 

כיצד לגליזציה של קנאביס משפיעה על בני נוער?

במדינות רבות בעולם המערבי כבר הבינו כי הדרך הנכונה ביותר להקטין צריכת קנאביס על ידי בני נוער וצעירים, היא הנגשתו והפיכתו לחוקי. למרות שרבים ממתנגדי הלגליזציה טוענים כי היא תגרום לכך שיותר בני נוער וצעירים יצרכו קנאביס ובהתאמה יגרמו נזקים בריאותיים ונפשיים, הדבר יעודד פשיעה ועבריינות בקרב בני נוער, יביא לסכנה על הכבישים בשל נהיגת בני נוער וצעירים תחת השפעת קנאביס ואפילו יבואו במגע עם העולם העברייני. אלא שבכל המדינות בהן נהוגה לגליזציה מלאה של קנאביס, הנתונים מראים שהיא דווקא גורמת לירידה בצרכני הקנאביס הצעירים. יתרה מזאת, במציאות הישראלית של היום, אשר בה קנאביס אינו חוקי, לא רק שחלה עלייה של בני נוער וצעירים בצריכתו אלא שהם מסתכנים בפגיעות נוספות:

  1. בני נוער שצורכים קנאביס,  מסתכנים ברישום פלילי מה שעלול לפגוע בעתידם.
  2. בני נוער רוכשים קנאביס מגורמים עבריינים ואף מסתכנים בנטילת קנאביס באיכות נמוכה, או קנאביס המעורבב עם חומרים מסוכנים אחרים.
  3. ילדים, בני נוער וצעירים הזקוקים לקנאביס לצרכים רפואיים, מתקשים לקבל אותו באופן חוקי ונאלצים לעבור על החוק. 

 כל אלו צריכים היו לגרום לקובעי  המדיניות דווקא לזרז את הליכי הלגליזציה של קנאביס, לנרמל את צריכתו ולהסדיר אותו כך שניתן יהיה לפקח על הצרכנים. 

לגליציה מגנה על בני  נוער- 3 הוכחות: 

כאמור, בכל המדינות בהן נהוגה לגליזציה של קנאביס, נרשמה ירידה בצריכת צעירים ובני נוער קנאביס. להלן 3 הוכחות חותכות לעובדה זו: 

  1. מחקר בינלאומי שפורסם ב-2013 ובחן צריכת קנאביס בבני נוער ב-30 מדינות ברחבי העולם, בין השנים 2002-2010, מצא כי במדינות בעלי מדיניות קנאביס מקלה, או לגליזציה מלאה חלה ירידה באחוז הצעירים הצורכים קנאביס, לעומת מדינות בעלי מדיניות קנאביס מחמירה, שם אחוז בני הנוער והצעירים הצורכים קנאביס, עלה משנה לשנה.
  2. מחקר של חברת CPPC (חברה לייעוץ בנושא מדיניות ציבורית של קנאביס), שפורסם  ב-Journal of Substance Abuse Treatment ונערך בקרב 25 מדינות בארה"ב ובהשתתפות 5000 נחקרים, נמצא כי דווקא במדינות בהן קנאביס אינו חוקי, הגיל הממוצע בו בני נוער מתחילים לצרוך קנאביס הוא 16.7, לעומת 17 במדינות בהן קנאביס חוקי. פער של 4 חודשים לרעת בני נוער במדינות בהן קנאביס אינו חוקי. מחברי המחקר ציינו כי "מדובר בפער קריטי בהתפתחות הנוער". 
  3. מחקר של המכון הלאומי לבריאות בארה"ב שפורסם בכתב העת JAMA, הראה כי במדינות בהן מונהגת לגליציה של קנאביס, חלה ירידה של 15 אחוזים בצריכת בני נוער קנאביס. במדינות בהן מותרת צריכת קנאביס רפואי, נרשמה ירידה של 7 אחוזים בצריכת בני נוער קנאביס.