האם מותר לצרוך קנאביס לפני ואחרי ניתוח?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

ניתוח הוא הליך מורכב אשר כרוך לא פעם בכאב. רבים מהמטופלים המתאוששים מניתוח, נזקקים למשככי כאבים ותרופות מרגיעות. לקנאביס  סגולות משככות כאבים ואף הוכח כי הוא מהווה חלופה לתרופות אופיאטיות. מיליונים ברחבי העולם נעזרים בקנאביס כדי לטפל במחלות ובעיות רפואיות רבות. עם זאת, קנאביס מתנגש עם תרופות מסוימות. התנגשות זו עלולה לפגוע בטיפול ואף לגרום נזקים בריאותיים. צרכני קנאביס המשתמשים בו באופן קבוע ועומדים לפני הליך רפואי הדורש ניתוח בהרדמה, צריכים ליידע את הרופא המרדים בדבר שימוש בקנאביס, שכן קנאביס עלול לשבש את תהליך ההרדמה ולגרום סיבוכים בניתוח וקשיים בתהליך ההתאוששות מהניתוח.

  • האם קנאביס משפיע על הליך הרדמה לפני ניתוח?
  • האם שימוש בקנאביס מסוכן למטופל שעובר ניתוח?
  • קנאביס ותרופות- האם יש התנגשות?
  • האם מותר לצרוך קנאביס לפני ואחרי ניתוח?

האם קנאביס משפיע על הליך הרדמה לפני ניתוח?

אם אתם צרכני קנאביס, תזדקקו למינון גבוה יותר של חומרי הרדמה ממטופלים שאינם משתמשים בקנאביס. חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי. עם זאת, הוכח כי הוא מתנגש עם תרופות רבות. במחקר של "אוניברסיטת קולורדו", ארה"ב שפורסם ב-2019, בכתב העת האמריקאי, Journal of the American Osteopathic Association, החוקרים בדקו על 250 צרכני קנאביס קבועים, את השפעותיו על יעילות סוגים שונים של חומרי הרדמה. נמצא כי המטופלים שעברו פרוצדורות רפואיות בהרדמה, נזקקו לכמות גדולה יותר של חומרי הרדמה ממטופלים שאינם משתמשים בקנאביס. הנבדקים נזקקו ל-220 אחוז יותר מחומר ההרדמה פרופופול, 14 אחוז יותר מתרופת ההרדמה פנטניל ו-20 אחוז יותר מהחומר מידזולם, כדי להירגע ולהירדם לפני הניתוח. מחקר זה ראשוני ודורש העמקה, אך הוא מצביע על התנגשות של קנאביס עם חומרי הרדמה ועל שיבושו  את  הליכי ההרדמה.

האם שימוש בקנאביס מסוכן למטופל העובר ניתוח?

התשובה היא כן. ראשית הצורך במינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה עלול לסכן חולים מסוימים כמו קשישים וחולים במחלות כרוניות. למרות ש THC ו-CBD, הקנבינואידים המרכזיים בצמח, משפיעים באופן שונה ואפילו הפוך על תהליך הרדמת מטופל, שניהם מתנגשים עם חומרי הרדמה ועלולים להשפיע על המערכת הוסקולרית במהלך הניתוח. THC גורם להגברת קצב הלב והעלאת לחץ הדם, CBD מאט את קצב הלב ומוריד את לחץ הדם. השפעות אלו עלולות לגרום לסיבוכים בניתוח. THC מתפרק בגוף בתהליך תאי דומה לזה של תרופות הרדמה נפוצות, לכן קיים חשש שפיתוח עמידות ל-THC תדרוש מינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה כדי להרדים מטופל. THC אף גורם להאטת התנועה בקיבה בשימוש ארוך טווח, מה שמגביר את הסיכון לדלקת ריאות. קיימות גם עדויות לכך שעישון קנאביס (כמו עישון טבק), עלול לגרום לבעיות נשימה במהלך ואחרי הניתוח.

קנאביס ותרופות- האם יש התנגשות?

ארגון הרוקחות הישראלי פרסם ב-2014 נייר עמדה המפרט את האינטראקציות שקנאביס מקיים עם תרופות שונות. בין התרופות שצריכתן יחד עם קנאביס מהווה סיכון נמנים- נוגדי דיכאון מקבוצת SSRI שמעלים את הסיכון למאניה, מדלל דם קומדין (וורפרין) שעלול להוביל להפרעות בקרישת הדם ועוד. גם CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה בקנאביס ובעל התכונות התרפויטיות הרבות וגם THC הרכיב הפסיכואקטיבי בקנאביס מתנגשים עם תרופות שונות המפורטות בנייר העמדה. ההתנגשות בין קנאביס לתרופות אינה צריכה להרתיע את המטופלים, אלא דורשת מהם דיווח מהימן לרופא המטפל ולרופא המרדים במקרה של ניתוח בהרדמה. ברוב המקרים ניתן למנוע את תופעת הלוואי כתוצאה משילוב בין התרופות על ידי ביצוע התאמה נכונה של המינונים על ידי הרופא.

האם ניתן לצרוך קנאביס לפני ואחרי הניתוח?

מאחר שהוכח שקנאביס משבש את תהליך ההרדמה לפני הניתוח, אין לצרוך אותו כשלושה שבועות לפני הניתוח. לאחר הניתוח, מטופלים רבים סובלים מכאבים ונזקקים למשככי כאבים ותרופות שונות כחלק מהליך ההתאוששות והריפוי. קנאביס הוכח כמשכך כאבים יעיל, עם זאת, בסקירה מדעית של המחלקה לטיפול בכאב, "אוניברסיטת דאלאס",טקסס שפורסמה ב-2019, נמצא כי צרכני קנאביס שעברו ניתוח דיווחו על רמות כאב גבוהות וצורך גדול יותר בתרופות לשיכוך כאבים במהלך התאוששות מהניתוח ממטופלים שאינם צרכני קנאביס.מאחר שהמחקר בנושא עוד דורש הרחבה, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל באשר לשימוש בקנאביס לאחר התאוששות מניתוח.