ההגבלות החדשות על מטופלי קנאביס:

שתפו את הכתבה

LinkedIn

פעילי לגליזצית קנאביס בישראל, מאמינים שישראל עוברת תהליך שבקצה שלו, תונהג לגליזציה מלאה של קנאביס. אכן, מדינת ישראל היא חלוצה בתחום חקר הקנאביס, יצואנית של מוצרים המבוססים קנאביס ואפילו מכירה ביתרונותיו הרפואיים ומאפשרת צריכתו למחזיקי רישיון משרד הבריאות לטיפול בקנאביס רפואי. לצד כל אלו, פעם אחר פעם, מתקבלות בישראל החלטות, אשר מקשות על צרכני קנאביס ומאלצות אותם למצוא פתרונות חלופיים כדי לטפל בעצמם. כזו היא ההנחיה החדשה שמתערבת בהחלטות של רופאים. 

כמה זה עולה לנו ? יק"ר

הגוף בישראל שמנפיק רישיונות לצריכת קנאביס לשימוש רפואי, הוא היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, או בשמה המקוצר "יק"ר". כמעט כל צרכן קנאביס מכיר את הבירוקרטיה ודרך החתחתים הכרוכה בקבלת רישיון לקנאביס רפואי. ראשית יש להוכיח כי כל טיפול קונבנציונלי אחר כשל, אז יש לבקש אישור והמלצת הרופא, אותה יש להעביר ליק"ר להחלטתה. מדי שנה עולה אחוז המטופלים המבקשים לקבל קנאביס רפואי. מגמה המוכיחה את מידת יעילותו של קנאביס לטיפול במחלות ובעיות רבות. עם זאת, מדיניות היק"ר, אינה מקילה ברישיונות אלא נהפוכו, לרוב היא מקשה על מבקשי רישיון ולמעשה, מספר הרישיונות המונפקים מדי שנה, נמוך מהרבה מהצורך בהם. כעת נוספה תקנה חדשה, אשר תקשה על הצרכנים עוד יותר. 

מהי התקנה החדשה? 

התקנה החדשה, מגבילה את ריכוז הקנאביס שמותר לתת לחולה מתחיל. כלומר נקבעה כמות מקסימלית לצרכנים המתחילים שאינה עולה על ריכוז של 10 אחוזים ל-THC, הרכיב משנה התודעה בצמח. התקנה החדשה למעשה מתערבת בשיקול דעתם ובניסיונם של הרופאים וקובעת להם רף מקסימלי אשר מגביל את מינונו. על פי התקנה, לאחר שלושה חודשי צריכת קנאביס, ניתן יהיה לבחון שוב את ההחלטה. כך נוסף לו שלב בירוקרטי, אשר עלול להקשות על חולים שזקוקים לשיעורי THC גבוהים יותר, גם על סמך חוות הדעת הרפואית שניתנה להם. 

מהו THC?

THC הוא קנבינואיד המרכזי בצמח הקנאביס, הוא גם הנחקר והמפורסם ביותר מבין רכיביו הפעילים של קנאביס. בשנות ה-60 של המאה הקודמת, חוקרים ישראלים, הצליחו לבודד את THC ולבחון את השפעתו על הצרכן. הם גילו כי THC, הוא הגורם לתחושה משנת התודעה בצריכת קנאביס. למעשה בעיקר בשל ההשפעות משנות התודעה שלו, קנאביס נתפס כסם והוצא מחוץ לחוק במדינות רבות. אלא שבעשורים האחרונים, בעקבות הגילוי הזה, הוצגו ראיות מדעיות רבות אודות הסגולות הרפואיות של THC וחשיבותו למיקסום הפוטנציאל הרפואי של הצמח. 

מה המשמעות של התקנה החדשה על הצרכנים?

ישנן מחלות, או מקרים רפואיים אשר דורשים טיפול בקנאביס עשיר ב-THC. עבור מי שסובלים מכאבים כרוניים, חולי סרטן ועוד, יש צורך ליטול קנאביס המכיל אחוזים גבוהים של THC. צריכתו בריכוז נמוך לא תשיג את המזור אשר חולים אלו זקוקים לו. במוצרי קנאביס רפואיים רבים הניתנים למטופלים הסובלים ממחלות שונות, קיים THC בריכוז שבין  15 ל-24 אחוזים. עבור מטופלים אלו, שינוי שרירותי בריכוז יפגע באפקט הטיפולי והם יצטרכו לחפש לעצמם חלופות. א' חולת סרטן ממרכז הארץ, טוענת כי התקינה החדשה תפגע ביכולת שלה להתמודד עם בחילות, כאבים וירידה בתיאבון. "אני נוטלת קנאביס בריכוז של 20 אחוזים THC, כבר למעלה משנה, רק לאחרונה הצלחתי לקבל רישיון של היק"ר. אם לא אוכל להמשיך לקחת קנאביס במינון המתאים לי, אני אאלץ לרכוש קנאביס בדרכים אחרות. זה יהיה יקר יותר, יאלץ אותי לעבור על החוק וזה בעיקר לא פייר", היא מספרת. 

חדש הופך ישן 

התקנה החדשה נוגעת רק למטופלי קנאביס חדשים, אשר מקבלים את המרשם הראשון שלהם. עבור מטופלים המחזיקים ברישיון זמן מה, לא אמור להיות שום שינוי במינון שהם מקבלים. חשוב לזכור, כי אחרי שלושה חודשים ניתן יהיה לערער על ההחלטה ואולי להצליח לעלות את המינון. למרות שאין מדובר בסוף העולם, עבור רבים מהמטופלים וכן עבור תומכי הלגליזציה, הצעד הזה של מדינת ישראל נראה הפוך מהכיוון אליו הולכת מדינת ישראל "זה להקשות במקום שלא צריך, כך סתם כי הם יכולים" אומרת א'.