קנאביס וציפרלקס-האם הם מתנגשים?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

קנאביס ותרופות יכולים ללכת יחד. פעמים רבות השילוב בין קנאביס לתרופות אינו מזיק כלל וניתן להימנע מתופעות לוואי באמצעות ייעוץ רפואי להתאמת מינון התרופה לזה של הקנאביס ורכיביו.  עם זאת, קנאביס רפואי מקיים אינטראקציות עם תרופות שונות. ב-2014 פרסם ארגון הרוקחות הישראלי, נייר עמדה המפרט את תופעות הלוואי שעלולות להיגרם מנטילת קנאביס רפואי יחד עם תרופות שונות. על פי דו"ח זה, השילוב בין קנאביס לציפרלקס עלול  לגרום למאניה. עם זאת, חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי. מומחים, רופאים וצרכנים טוענים כי הסיכון קיים בקרב אנשים עם מחלות נפשיות, בשימוש של קנאביס עתיר THC ובצריכת קנאביס לאורך זמן. להלן כל מה שחשוב לדעת על שימוש בקנאביס יחד עם ציפרלקס:

  • חרדה ודיכאון- המגפה של העידן המודרני
  • האם מסוכן לצרוך קנאביס יחד עם ציפרלקס?
  • האם קנאביס מסייע לטיפול בחרדה ודיכאון?
  • האם קנאביס מהווה חלופה לציפרלקס?

חרדה ודיכאון-המגפה של העידן המודרני:

כבר בעת העתיקה נהגו בני האדם, להשתמש בקנאביס לצרכים רפואיים ובהם הרגעת מכאובי הגוף והנפש. חרדה ודיכאון הפכו למגפה בעולם המערבי.רבים משתמשים בקנאביס כדי להקל על תחושות חרדה ודיכאון וכדי לאזן את מצב רוחם ומדווחים על שיפור ניכר. גם תרופות נוגדות חרדה ודיכאון, הפכו למוצר פופולארי בקרב מיליונים בעולם: מנתוני ארגון הבריאות  עולה שבין השנים 1990 ל-2015 חל זינוק של 50 אחוז בשימוש בתרופות אלו. על פי בלוג הבריאות של "אוניברסיטת הווארד", אחד מכל 10 אמריקאיים נוטל תרופה נוגדת חרדה או דיכאון. ציפרלקס היא תרופה ממשפחת ה- SSRI. תרופות אלו מבוססות על עיכוב קליטה חוזרת של סרוטונין (מוליך המשפיע, בין היתר, על מצב הרוח). עיכוב הקליטה החוזרת של סרוטונין גורם להעלאת ריכוזו והשפעתו על המוח ומכאן  מביא להפחתת חרדות, שיכוך דיכאון וייצוב מצב הרוח.

האם מסוכן לצרוך קנאביס יחד  עם ציפרלקס?

על פי ארגון הרוקחות הישראלי, נטילת ציפרלקס יחד עם קנאביס רפואי ,עלולה לגרום לעלייה בסיכון למאניה. עם זאת, חקר השפעת הקנאביס על ציפרלקס לוקה בחסר וטרם נבחנה לעומק האינטראקציה שהוא מקיים עם משפחת התרופות מעכבות סרוטונין. השפעת הקנאביס על הצרכן תלויה בזן הקנאביס ובשיעור הרכיבים שבו. בעוד רכיב THC משנה תודעה וגורם לתחושת "היי", הרכיב המרכזי השני CBD, אינו משנה תודעה, אינו ממכר ולרוב נטול תופעות לוואי. השפעת הקנאביס על הצרכן היא אינדיבידואלית, מטופל אשר משתמש בקנאביס לאורך זמן ובמינון גבוה של THC, בעל סיכוי גדול יותר לתופעות לוואי מאשר צרכן הנוטל קנאביס לעיתים רחוקות ובשיעורי סיבידי גבוהים. צרכן הסובלת ממחלות נפשיות מצוי בסיכון גבוה יותר ללקות במאניה מצרכן שאין לו רקע במחלות נפש. הפסיכיאטר ד"ר יששכר הרמן, טוען באתר הרפואה infomed, כי נטילת ציפרלקס בשילוב קנאביס אינה מסוכנת או רעילה, עם זאת השילוב עלול לפגום ביעילות הציפרלקס.

האם קנאביס מסייע לטיפול בחרדה ודיכאון?

צמח הקנאביס מכיל עשרות קנבינואידים.שני המרכזיים שבו הם-THC, הרכיב הפסיכו-אקטיבי ו-CBD , או בשמו המלא קנאבידיול, הרכיב שאינו משנה תודעה. ארגון הבריאות העולמי קבע שאינו סם, אינו ממכר, בטוח לשימוש ויעיל לטיפול ב-17 מחלות ובעיות רפואיות. בעשורים האחרונים מתגלות עוד ועוד ראיות אודות סגולותיו הרפואיות. חקר הקנאביס עוד לא הגיע למיצוי ונדרשים מחקרים נוספים וניסויים קליניים ארוכי טווח על בני אדם כדי לעמוד על יעילותו לטיפול בחרדה ודיכאון. במחקרים מספר נמצא כי קנאביס מסייע לדיכאון וחרדה ובאחרים נמצא כי קנאביס עשיר ב-THC דווקא עלול להגביר חרדה ודיכאון בקרב משתמשיו. עם זאת, CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה בצמח, נמצא יעיל לטיפול בחרדה ודיכאון והוא נעדר תופעות לוואי (למעט במקרים חריגים וגם אז הן חולפות מהר). עבור הסובלים מחרדה ודיכאון, בטוח יותר להשתמש בקנאביס עתיר סיבידי או בשמן סיבידי בעל אחוזים מזעריים של THC.

האם קנאביס מהווה חלופה לטיפול בציפרלקס?

תרופות נוגדות דיכאון וחרדה עלולות למכר וגורמות תופעות לוואי רבות, ביניהן: השמנה, סחרחורות, אובדן החשק המיני אינסומניה ועוד.לכן רבים ברחבי העולם מחפשים חלופה ירוקה וטבעית לטיפול בחרדה ודיכאון. מטופלים רבים מדווחים על הקלה בעקבות השימוש בקנאביס ובעיקר בקנאביס עתיר סיבידי ועל הפחתת השימוש בתרופות נוגדות חרדה ודיכאון. למרות זאת, בישראל דיכאון אינו מצוי בהתוויות משרד הבריאות לקבלת קנאביס רפואי. המשרד מאשר רישיונות קנאביס רפואי לטיפול בחרדה בקרב אוטיסטיים ונפגעי פוסט טראומה. רבים בעולם אינם מחכים להחלטות הממסד או לתוצאות מחקרים נוספים כדי להיעזר בקנאביס לטיפול בחרדה ודיכאון.