מה ההבדל בין אינדיקה לסאטיבה?

שתפו את הכתבה

LinkedIn

זן קנאביס משמעו ריחו, צבעו, רכיביו והשפעתו של הקנאביס על הצרכן. קיימים עשרות סוגים של זני קנאביס אשר נולדו כתוצאה משנים רבות של הכלאות והשבחות של שני זני האם המקוריים- סאטיבה ואינדיקה. לכל אחד מן הזנים מיוחסת השפעה אחרת, אולם כיום קשה למצוא את הזנים המקוריים. מרבית הזנים הם היברידיים, כלומר ערבוב של שני זני האם האלו. למרות זאת גם במשרד הבריאות וגם בקרב משווקים וצרכנים נשמרת החלוקה המסורתית של שני הזנים העיקריים של קנאביס, סאטיבה ואינדיקה. אז מה מקור כל אחד מהזנים ומה ההבדלים ביניהם? להלן: 

  • מהו אינדיקה?
  • מהו סאטיבה?
  • מה ההבדל בין אינדיקה לסאטיבה? 
  • מהם גורמי ההשפעה של קנאביס על הצרכן?

מהו סאטיבה?

מקורו של הסאטיבה במזרח יבשת אסיה- מרוסיה וקזחסטן והוא הזן הקדום יותר של קנאביס. הוא גדל באזורים חמים ולחים מאוד. מאחר שזן זה התפתח בתנאי אקלים קשים, הוא עמיד יותר לטמפרטורות גבוהות ולאחוזים גבוהים של לחות, לכן מתאים  לגידול גם בתנאים הישראליים. ב-1753, הבוטנאי קרלוס לינאום, פרסם מדריך צמחים ובו הופיע לראשונה זן סאטיבה. מלשון המילה הלטינית סטיבום שפירושו מבויית. סאטיבה נחשב למרומם, ממריץ ומתאים לצריכה בשעות היום. הוא מכיל אחוזים גבוהים של THC, הרכיב הפסיכואקטיבי בקנאביס ואחוזים נמוכים של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה ובעל סגולות רפואיות רבות. 

מהו אינדיקה?

גם האינדיקה הגיע מיבשת אסיה. מקורו בהרי ההינדו קוש בהודו, נפוץ גם בפקיסטן ואפגניסטן. הא התפתח  באזורים קרים והרריים. פירוש שמו בלטינית הוא, "מהודו". הוא פורסם לראשונה על ידי בוטנאי צרפתי בשם ז'אן למרק, אשר הבחין כי בשונה מזן הסאטיבה, זן זה דחוס יותר, רחב עלים יותר ונמוך, מראהו כשיח.  זן האינדיקה מכיל אחוזים גבוהים של CBD, הרכיב שאינו משנה התודעה בקנאביס ואחוזים נמוכים יותר של THC הרכיב הפסיכואקטיבי בצמח.  לזן הזה מיוחסות תכונות מרגיעות, מרדימות ומפחיתות חרדה ולכן הוא מתאים יותר לצריכה בשעות הערב ולפני השינה. 

מה ההבדל בין אינדיקה לסאטיבה?

החלוקה המסורתית של זני הקנאביס לשתי קטגוריות – אינדיקה וסאטיבה, עושה הבחנה בין הזן מעורר וממריץ, קרי סאטיבה לבין הזן המרגיע והמרדים, קרי אינדיקה. ההבדלים אלו הפכו לשגורים בפי מטופלים, יצרנים ואפילו רוקחים. עם זאת, חוקרים ומדענים אינם מאמינים בחלוקה הזו וטוענים כי היא אינה רלוונטית לימינו. זאת משום שמרבית זני הקנאביס כיום הם היברידיים, כלומר זנים איכותיים שעברו הכלאה והשבחה של שני זני האם. לכן ישנן  סאטיבות שירגיעו ויגרמו לנמנום, לעומת אינדיקות שיעוררו אתכם. כך שלמעשה ההבדלים בין הזנים הללו כיום נוגעים בעיקר לבוטניקה של הצמח (מחזורי פריחה, מראה פיזי). כדי לדעת מהי השפעתו של קנאביס על הצרכן, יש לבחון את הרכב החומרים הפעילים ואת מינונם. הם שיקבעו  את ההשפעה על הצרכן.

מהם גורמי ההשפעה של קנאביס על הצרכן? 

צמח הקנאביס מכיל עשרות רכיבים פעילים הנחלקים ל-3 קבוצות עיקריות: קנבינואידים, פלבנואידים טרפנים. חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי, מדענים עדיין בוחנים את הקנבינואידים השונים, טרפנים פלבנואידים ואת מידת השפעתם על גופנו. עם זאת, ידוע כי הרכב החומרים הפעילים והמינון שלהם הוא שקובע את ההשפעה על הצרכן. כך, קנאביס עתיר THC ובעל אחוזים נמוכים של CBD, יהיה ממריץ יותר, בעל השפעה פסיכואקטיבית חזקה ויעיל מאוד בשיכוך כאבים, מניעת בחילות והגברת תיאבון. לעומתו קנאביס, המכיל אחוזים נמוכים של THC ואחוזים גבוהים של CBD, יהיה מרגיע  ומרדים יותר, לכן מתאים לטיפול בחרדה, דיכאון, אינסומניה וכדומה.