האם לשמן קנאביס יש תאריך תפוגה? 

שתפו את הכתבה

LinkedIn

בני האדם עשו שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים כבר בימי קדם. התפתחות המדע בעידן המודרני הביאה לשורת גילויים אודות סגולותיו הרפואיים של קנאביס ויעילותו לטיפול במגוון רחב של מחלות ובעיות רפואיות. קנאביס ניתן לצרוך בצורות שונות, שוק הקנאביס מציע שלל מוצרי צריכה מבוססי קנאביס. אחד השכיחים והמומלצים הוא שמן קנאביס. השמן הוא מיצוי טבעי של רכיבי צמח הקנאביס (קנבינואידים, פלבנואידים וטרפנים) והוא נצרך באמצעות ספיגת טיפות ממנו מתחת ללשון , או על ידי מריחה באזור הפגוע. כמו לשמנים רבים, גם לשמן קנאביס יש תאריך תפוגה. כיצד תדע אם שמן הקנאביס שלך בתוקף? להלן 

  • מהו שמן קנאביס?
  • האם לשמן קנאביס יש תאריך תפוגה?
  • כיצד מאריכים את חיי המדף של שמן קנאביס
  • האם שימוש בשמן קנאביס פג תוקף מסוכן?

מהו שמן קנאביס?

שמן קנאביס הוא מיצוי של רכיבי הקנאביס. צמח הקנאביס מכיל עשרות חומרים פעילים (קנבינואידים פלבנואידים, טרפנים). בתהליך הפקת השמן, מיצוי רכיבים אלו מעורבב עם שמן אחר (לרוב שמן זית) . צורת צריכה זו, מתאימה למטופלים המבקשים להימנע מהנזקים של צריכת קנאביס בעישון ואידוי. יכולתו של המדע לבודד את רכיבי הצמח מאפשר סוגי שמנים שונים המכילים אחוזים משתנים של הרכיבים הפעילים בצמח. כך מי שחושש למשל מהשפעתו הפסיכואקטיבית של קנבינואיד THC, יכול לצרוך שמן CBD טהור או שמן קנאביס עתיר סיבידי, המכיל אחוזים מזעריים של THC. לקנאביס תכונות תרפויטיות רבות, הוא נמצא יעיל לטיפול במגוון רחב של מחלות ובעיות רפואיות ובהן: שיכוך כאבים, טיפול בדלקות, בסרטן, אלצהיימר, אפילפסיה, קרוהן וקוליטיס, חרדה ודיכאון ועוד. 

האם לשמן קנאביס יש תאריך תפוגה?

אכן לשמן קנאביס, בדומה לשמנים ומוצרי צריכה נוספים, יש תאריך תפוגה. תאריך התפוגה של שמן קנאביס משתנה ממוצר למוצר, אולם הוא נע בטווח של בין 12 ל- 18 חודשים. אם רכשתם שמן קנאביס עליכם לבדוק מה תאריך התפוגה המצוין בגב האריזה. לרוב סביר להניח שתסיימו את השימוש בשמן עוד לפני שפקע תוקפו. חשוב לציין כי תאריך התפוגה אינו מדע מדויק. במקרים רבים שמן קנאביס יהיה יעיל ומתאים לשימוש גם לאחר תאריך התוקף. לרוב ניתן להבחין בשמן קנאביס פג תוקף באמצעות הרחה וטעימה- שמן בעל ריח מריר או לא טוב, או בעל טעם אגוזי, הוא כנראה פג תוקף. 

כיצד מאריכים את חיי המדף של שמן קנאביס?

אורך חיי המדף של שמן קנאביס נגזר משלושה גורמים עיקריים, אשר הקפדה עליהם יכולה להאריך את תוקפו של השמן: 

  1. מוניטין: תעשיית הקנאביס הרפואי רוויה חברות מפוקפקות אשר משווקות שמני קנאביס מאיכות נמוכה או כאלו שאינם מכילים את הרכיבים התרפויטים בצמח. חיי המדף של השמן נגזרים גם מתהליכי הגידול, הייצור והמיצוי שלו. כדי לדעת שאתם משתמשים בשמן שיחזיק מעמד זמן רב, חשוב לרכוש אותו מחברה בעלת מוניטין המבצעת בדיקות מעבדה צד שלישי למוצריה ומקפידה על פירוט הרכיבים על האריזה. 
  2. איכות: שמן המופק מקנאביס אורגני, איכותי יחזיק מעמד זמן רב יותר. ברבים מהשמנים האיכותיים נעשה שימוש באתנול  כדי להסיר רעלים מזיקים, בטכניקה אשר אינה פוגעת ביעילות הטבעית של קנבינואידים. גם לתהליך המיצוי של השמן יש השפעה על איכותו ומכאן על תוקפו-מיצוי בציוד טכנולוגי מתקדם, מאריך את חיי המדף של השמן. 
  3.  תנאי אחסון:  שמן קנאביס מושפע משינויים בחמצן, באור ובטמפרטורה: אור חזק וטמפרטורות גבוהות פוגעים ביעילות השמן.  על כן יש חשיבות רבה לאחסון השמן באופן שיגן עליו מפני חדירת עודף אור, חום ואוויר. שמן קנאביס  איכותי לרוב ייארז בבקבוק זכוכית כהה ואטום כדי להפחית את חשיפת האור והחדרת חמצן לבקבוק.

האם שימוש בשמן קנאביס פג תוקף הוא מסוכן? 

שימוש בשמן קנאביס שפג תוקפו אינו מסוכן מבחינה בריאותית. הוא עלול לגרום לכאבי בטן ובעיות עיכול, אולם הוא לא יגרום לנזקים בריאותיים. עם זאת, שימוש בשמן קנאביס פג תוקף אינו מומלץ. זאת משום שהוא מאבד מיעילותו ולכן אינו מסייע בטיפול רפואי הנדרש. הדרך הטובה ביותר לוודא ששמן הקנאביס שלכם בתוקף, היא להסתכל על תאריך פקיעת התוקף אשר מצוין על האריזה. שמני קנאביס אשר אינם מכילים על התווית את תאריך פקיעת התוקף, כנראה אינם איכותיים ועדיך להימנע מהם. דרך נוספת היא כאמור להריח את השמן ולטעום ממנו מעט. ריח חזק ומריר וטעם אגוזי יעידו כי השמן מקולקל.  סימנים נוספים לשמן שאינו בתוקף הם צבעו – אם הצבע משתנה  מצבע בהיר לצבע חום כהה ובתוך הבקבוק נוצר מעין מעטה ערפילי, סביר להניח שהשמן אינו בתוקף. גם המרקם של השמן הוא סימן לטריות, ככל שהוא יותר נוזלי ופחות סמיך כך סביר שהוא בעל תוקף ויעיל לצריכה.