רישיון ירוק – קנאביס רפואי חוקי בישראל

שתפו את הכתבה

LinkedIn

מדינת ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, מתירה בחוק (החל מ-2008) את השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. בחוק הסמים המסוכנים (סעיף 12) הותר השימוש לחולים העומדים באמות מידה שקבע המשרד ואשר הטיפול הקונבנציונלי לא נתן מענה לבעיה הרפואית שלהם. מאז הוכנס הסעיף לחוק, חלה עלייה מתמדת במספר האנשים הפונים לבקש רישיון לשימוש בקנאביס רפואי ובמספר האנשים המטופלים בו. מנתוני היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות עולה כי באוגוסט 2020 היו בישראל 71.3 אלף חולים בעלי  רישיון לקנאביס רפואי. מדובר בזינוק של 50% לעומת השנה הקודמת. המדע עומד כל הזמן על עוד ועוד סגולות רפואיות של הקנאביס, ובהתאם לכך הצמח נמצא יעיל לטיפול במגוון הולך ומתרחב של אוכלוסיות. אם אתם סובלים מבעיה רפואית שהקנאביס מסוגל לטפל בה, חשוב שתדעו מה צריך לעשות כדי לקבל רישיון.

  • ההיסטוריה של הקנאביס
  • האם אתם זכאים לשימוש בקנאביס רפואי?
  • איך משיגים רישיון?
  • היכן ניתן לרכוש את הקנאביס הרפואי?

ההיסטוריה של הקנאביס

לשימוש בצמח הקנאביס נמצאו ראיות עוד מהעת העתיקה. הסינים וההודים השתמשו בצמח לבעיות כמו כאבי בטן ומחלות עור וכן בטקסים דתיים, לשם הרגעה וכסם. בעולם המודרני ראו בקנאביס בעיקר סם, עקב ההשפעה של רכיב ה-THC בצמח שגורם תחושת "היי". ואולם בשנות ה-60 הצליחו חוקרים ישראלים, בהובלת פרופ' רפאל משולם, לבודד את רכיב ה-THC ולבחון את הרכיב המרכזי השני בצמח, ה-CBD. רכיב זה משפיע בצורות שונות מה-THC, הוא ממתן את השפעת ה-THC ולמעשה אין לו השפעה פסיכו-אקטיבית והוא אינו נחשב לסם. ל-CBD מיוחסות סגולות רבות במגוון רחב של בעיות רפואיות ומחלות. ככל שחקר רכיבי הקנאביס מתרחב, כך גם מדיניות משרד הבריאות לגבי סיבידי הולכת ומתגמשת. עם זאת, וחרף המספר ההולך וגדל של האנשים אשר מבקשים לקבל רישיון לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, רבים מהם נענים בשלילה, ולכן חשוב לוודא שהנכם זכאים לרישיון.

האם אתם זכאים לשימוש בקנאביס רפואי?

השימוש בקנאביס רפואי מותר בחוק פקודת הסמים רק למי שנמצאו מתאימים לרשימת המחלות שקבע משרד הבריאות לצורך טיפול בקנאביס רפואי. אלו המחלות, הבעיות והמצבים הנכללים בהתוויות משרד הבריאות:

אולם גם אם אובחנתם באחת המחלות לעיל, אינכם זכאים אוטומטית לרישיון, ועליכם לבחון אם אתם עומדים בתנאים המוגדרים לכל מחלה על פי נוהל  106. נוהל זה מפרט את רשימת המחלות וכן תנאים ייחודיים לכל מחלה ומחלה. את רשימת התנאים תוכלו למצוא באתר משרד הבריאות https://www.health.gov.il/hozer/CN_106_2019.pdf

עמדתו העקרונית של המשרד היא שרק אם הטיפול הקונבנציונלי כשל, או לא נתן מענה מספק, הקנאביס יכול להוות אלטרנטיבה. בימים אלו בוחן המשרד הליך חקיקתי נוסף, אשר יחריג מפורשות מפקודת הסמים את הסיבידי, הרכיב הלא "ממסטל" בקנאביס, כך שכל אחד יוכל להשתמש ב-CBD. אולם התהליך טרם הושלם וכרגע ניתן לרכוש בישראל סיבידי לטיפול רפואי רק באמצעות רישיונות ממשרד הבריאות. אם אתם עומדים בכל התנאים וההתוויות ומאובחנים באחת המחלות או הבעיות מהרשימה, עליכם לפתוח בהליך בירוקרטי במשרד הבריאות כדי לקבל את הרישיון.

איך משיגים רישיון לקנאביס רפואי?

אם על פניו אתם עומדים בקריטריונים, השלב הבא הוא לפנות לרופא אשר מורשה על ידי משרד הבריאות, כדי להנפיק רישיון לקנאביס רפואי. המלצתו של הרופא הכרחית לצורך קבלת הרישיון. תוכלו להגיע לרופא לפגישת פנים אל פנים, או לשלוח טופס מקוון דרך היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות. בפיקוח הרופא מוגדר סוג הרישיון שלכם, היקפי הצריכה והמינונים המתאימים לכם. אם הרופא שפניתם אליו מסרב להמליץ עליכם כזכאים לקבלת רישיון לקנאביס רפואי, תוכלו לבקש חוות דעת של רופא מוסמך נוסף.

היכן ניתן לרכוש את הקנאביס הרפואי?

בישראל פרוסים בתי מרקחת המורשים למכור קנאביס לצרכים רפואיים. בתי המרקחת השונים מחזיקים מוצרים של חברות שונות, ולא תמיד תוכלו למצוא את המוצר שעבורו הונפק לכם הרישיון. לכן עליכם לערוך בירור מקדים באיזה בית מרקחת קיים המוצר שאתם זכאים לו. רשימת בתי המרקחת מתפרסמת באתר משרד הבריאות.