האם סיבידי עוזר לפיברומיאלגיה

שתפו את הכתבה

LinkedIn

פיברומיאלגיה היא מחלה ששכיחותה באוכלוסיה גבוהה. רבים ברחבי העולם סובלים ממנה עד פגיעה ממשית באיכות חייהם ביכולת התפקוד שלהם. החולים עם התסמונת, חווים חיים מלאי כאבים כרוניים בכל חלקי גופם. הרפואה הקונבנציונאלית מטפלת בסימפטומים של המחלה ולא במקור הכאב בעיקר באמצעות תרופות ומשככי כאבים. עבור רבים ברחבי העולם אשר אינם רוצים לעשות שימוש בתרופות ממכרות, קיימת אלטרנטיבה ירוקה- הסיבידי. אותו מרכיב מרכזי בצמח הקנאביס אשר הוכח כבעל סגולות רפואיות ונמצא יעיל לטיפול  במגוון מחלות .

  • מהו סיבידי? 
  • האם קנאבידול מסייע לחולים בפיברומיאלגיה?
  • מה יתרונות ה-CBD  לטיפול בפיברומיאלגיה?

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה , דאבת שרירים היא מחלה ראומטית גורמת לכאבים כרוניים בשלד ובשרירים. מדובר במחלה שכיחה ביותר הפוגעת על פי ההערכה בכ-3%-4% מכלל האוכלוסייה ונפוצה באופן משמעותי יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. המונח הוטבע לראשונה ב-1976 והוא הפירוש המילולי מלטינית לכאב ברקמת השריר. הסובלים ממנה חשים פגיעה קשה באיכות חייהם שכן המחלה מאופיינת בכאבים כרוניים המתפשטים בכל הגוף, עייפות וחולשה תמידיים. למחלה מתלוות תופעות לוואי נוספות כמו התכווצויות שרירים נוקשות פיזיולוגית,בעיות בשיווי משקל, תחושות גירוד ועקצוץ בעור, קשיי שינה ,חרדה ודיכאון. הגורמים למחלה גנטיים אך גם פסיכולוגיים ורגשיים (טראומות, משברי חיים,מצבי לחץ למחלה אין מרפא. הרפואה הקונבנציונלית מציעה בעיקר טיפול תרופתי  והקפדה על שגרה של פעילות גופנית.

מהו סיבידי ?

CBD קיצור השם קנאבידול, הוא המרכיב השני המרכזי בצמח הקנאביס, אחרי ה-THC. בשנים האחרונות הוא הפך לכוכב בתחום הטיפול בקנאביס רפואי, זאת בשל תכונתו השונה כל כך משל ה-THC  שהינו משנה תודעה וגורם לתחושת "ההיי". הסיבידי נטול כל השפעה פסיכו-אקטיבית, ואינו מערפל . ארגון הבריאות העולמי קבע שהוא לא סם, אינו ממכר ונטול תופעות לוואי. בעשורים האחרונים, לאחר שחוקרים הצליחו לבודד את המרכיבים השונים בקנאביס (הקנאבניאודיים), עלתה קרנו של הסיבידי כי הוא התגלה כיעיל במגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים ומחלות. באירופה ובמדינות רבות בארה"ב הוא חוקי לשימוש וניתן למצוא ממוצריו על מדפי הסופר. השימוש בו עולה בקצב מסחרר מדי שנה ומדובר בתעשייה שמגלגלת מיליארדים.

האם קנאבידול מסייע לחולים בפיברומיאלגיה?

הוכח במחקרים מדעיים ובסקירות רפואיות כי הקנאבידול משפיע על המערכת האנדוקנבינואידית בגופנו. האנדוקנבינואידים נקשרים לרשת עצומה של אתרי קולטן קנבינואידים (CB1 ו- CB2) ברחבי המוח, במערכת העצבים המרכזית ומערכת החיסון. והם אחראים על שמירת האיזון בגופנו. הסיבידי מפעיל קולטני CB1 במוח ובמערכת העצבים המרכזית וכך מסייע לטיפול במגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים . הסיבידי הוכח כמשכך כאבים ויעיל בסיוע לסובלים מחרדה ודיכאון. סגולות אלו מסייעות מאוד לחולי פיברומיאלגיה אשר חווים כאבים כרוניים בכל חלקי גופם, מה שגורם לפגיעה באורח החיים לחרדה ודיכאון אצל רבים מהם.

המחקרים בנוגע להשפעת הסיבידי על הסובלים מתסמונת פיברומיאלגיה עוד בחיתוליהם, מרבית המידע הרפואי אודות יעילותו, נסמך על דיווחים של חולים בתסמונת שעשו שימוש בסיבידי ומצאו שהוא מקל על הכאבים, מפחית את ההתקפים, מסייע להרגעת החרדה והדיכאון .במספר מחקרים שנעשו על שימוש חולי פיברומיאלגיה שנטלו  קנאביס רפואי נמצא כי לקנאביס (המכיל בתוכו גם סיבידי), היתה השפעה חיובית על החולים והן על תופעות הלוואי של המחלה.

מה יתרונות ה-CBD  לטיפול בפיברומיאלגיה?

הטיפול בתסמונת הפיברומיאלגיה הינו בעיקר בסימפטומים של המחלה ובניסיון לנהל אורח חיים נטול כאבים.  אלפי חולים בתסמונת  ברחבי העולם אשר עשו שימוש בקנאביס רפואי (המכיל סיבידי במינונים שונים) דיווחו על הקלה בהתקפי הכאבים , אולם גם על שיפור במישורים רבים נוספים בחייהם. הנה כמה מהיתרונות של ה-CBD  להקלה עבור הסובלים מפיברומיאלגיה:

  • אינו משנה תודעה – מאפשר לחולים רבים המכירים בסגולותיו של הקנאביס אך חוששים מתופעות הלוואי של הערפול ושינוי התודעה לעשות בו שימוש .
  • אינו ממכר ובטוח לשימוש גם עבור קשישים וילדים
  • ניתן לצריכה באמצעות מוצרים שונים , החל מעישון ,דרך טפטוף שמן מתחת ללשון, עבור בקפסולות ועד מוצרי מזון .
  • משכך כאבים ובהם כאבי ראש מיגרנות, כאבי מפרקים.
  • מסייע ומשפר בעיות עיכול
  • מסייע בהפחתת כאבי ראש ומיגרנות
  • פותר בעיות שינה ומסייע לשינה קלה ואיכותית
  • מסייע בשיפור ר התנועתיות
  • מסייע בהרגעת חרדות וטיפול  בדיכאון

העולם הרפואי מכיר סגולותיו הרבות של הקנאבידול ובצורך להעמיק את המחקר בנוגע להשפעתו במגוון מחלות ובהם פיברומיאלגיה , אולם עבור אלפי אנשים ברחבי העולם הוא כבר עובדה קיימת בדרך שלהם להתמודד עם התסמונת.