הוסף למועדפים
|
הפוך את האתר לדף הבית
|
/
/
קהילת תורת החיים יד בנימין
גרעין נצרת עילית
שיעורי וידאו
קטלוג פירות הישיבה
עם הפנים לעם
רמב'ם לשמיעה
גלריה
אתר השידוכים
בוגרים
תרומות
מאמרים אחרונים
הרב שמואל טל: מאמר בנושא פיתוח עין טובה
הרב פרג'ון: בנושא מנהג הסימנים בראש השנה.
הרב שמואל טל: מאמר בנושא חינוך ילדים
הרב שמואל טל: שימו לב אל הנשמה.
הרב שמואל טל: יציאת מצרים, עוני או התפתחות?
הרב שמואל טל: מאמר בנושא תורה וחיי מעשה.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא עבודת ה'.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא חינוך מתבגרים
הרב שמחה פרידמן: כל אדם הוא מיוחד, לכל אחד יש
שיעור אזרחות ע"פ סיפורו של יוסל'ה גנב קדוש
מאמר של הרב משה צוריאל על עניין "היתר מכירה".
שיעור נפלא של הרב פרגו'ן לכבוד טו בשבט בעניין
מאמר יסודי זה מגדיר את חזונה ומגמתה של ישיבתנ
למה כבר אין צדיקים עצומים כמו בדורות עבר?
ביאור משל עמוק ועתיק מהבעל שם טוב בסוד הגלות
מהי התבוננות איך עושים אותה ולמה היא חשובה כל
האם ניתן לצאת ידי חובת משלוח מנות בפירות שביע
דברי הספד מאת הרב שמואל טל שליט"א על גדולתו
מקומו המלכותי של ארון ברית ה'. הרב צבי יהודה
מדוע נאסרה רפואה בשבת
עיון במהות התפילה. הרב אריאל פרגו'ן.
כאשר הקריב אברם לבוא מצרים פיזית, נתקרה הוא ג
האם ניתן להתפלל שחרית לאחר ארבע שעות? מיכאל ר
לקבל בשלוות-נפש מה שהקב"ה גוזר, ולא לבייש
האם אמנם קבר רחל אמנו נמצא בבת לחם?
עוון גדול המביא גלות מצרים וחורבן בית המקדש
כזית מצה בפסח – משערים בנפח או במשקל?
בירור האם פסיפלורה היא עץ או ירק
עד איזה שיעור ניתן למהול את היין
האם ישנו חיוב לאכול סעודה נוספת במוצאי שבת
בירור בדיני ההיתר למכור מחץ לגוי
בירור בגדרי מצוות תשביתו
ביאור דברי התוספתא שצריך לברך שהחיינו על ציצי
בירור האם ישנו חיוב ללבוש טלית קטן במשך היום
האם כסות לילה פטורה מציצית או לא
הפושט טליתו ע"מ לחזור וללבשה האם חוזר ומברך
לימוד תורה וטהרה. הכנה לחג השבועות. הרב אריא
האם צריך להעיר אדם שישן על מנת שיקיים מצווה?
האם ניתן לסמוך על דעת יחיד בשעת הדחק?
לפעמים אנשים מתייחסים קצת בזלזול לבַעיות (במל
מה ההשפעה של המחשבה שלנו? עד כמה מילים פועלות
יצא פעם להיות קצת מבולבלים וטרודים? מעודף משי
1) למה אליהו רץ לפני אחאב? (2) אם רצתה איזבל
במאבק שלנו נגד יצר הרע, לפעמים אנחנו קצת מתעי
מדת קנאות, אם משובחת או מגונה? הדרכות שלמדנו
הלכה
אמונה
לימוד תורה
מועדים
עבודת ה'
החיבור לה' מיידי
מאמר מאת : הרב שמואל טל
בדורנו ההנחה הרווחת היא שהאדם צריך לקבל הכל כאן, עכשיו ובצורה מושלמת. העולם הפך להיות מיידי ולאנשים אין סבלנות לעבוד על תהליכים שדורשים טווחים ארוכים יותר.
התקשורת מעצימה את המגמה הזו, וגדלותו של כלי תקשורת נמדדת בכך שהוא מסוגל לדווח באמצעות "הכתב בוושינגטון" מה קורה שם בדיוק ברגע זה. כל עבודתם של פרשני החדשות מתבססת על הדרישה הזו למיידיות. לבני האדם אין סבלנות לחכות למחר, ולכן הם רוצים לדעת כבר עכשיו מה יתחולל מחר בזירה הפוליטית. אם נזכור שעל כל פרשנות כזו חוזרים בכלי התקשורת פעמים רבות, ממילא נבין מדוע מתחזקת בציבור אותה דרישה למיידיות. הטכנולוגיה כיום מאפשרת את זה. בעבר הרחוק היו שולחים מסמך בדואר והיה נדרש זמן רב עד שהיה מגיע ליעדו, ואחר כך התקצרו הטווחים, ואחר כך כבר התחילו לשלוח בפקס, תהליך שלוקח מספר שניות. והיום יש כבר דרך מהירה יותר – הדואר האלקטרוני.
לכן, כאשר אנשים נדרשים לעבודה בטווחים ארוכים, הדבר הוא בעצם מחוץ למערכת המושגים אותה הם מכירים. ניקח לדוגמא את הגאווה. הרי בשביל לעבוד עליה בשלמות יש צורך בעבודה של שנים רבות (אם-כי בשביל למתן גאווה, שלא תהיה כל כך קיצונית, מספיק הרבה פחות זמן). הדרישה למיידיות היא אחד האויבים הגדולים ביותר של העבודה.
יחד עם זאת, יש לדעת כיצד להסתכל על הרוח השלטת כיום, שכן דורשת מיידיות, ולנסות ולמצוא יתרונות שניתן להפיק ממנה.
באמת, למרות החיסרון הגדול שבגישה השלטת, אפשר להפיק ממנו גם יתרון לא קטן. אם נתבונן בדבר נוכל לגלות שההישג בעבודתו של האדם אינו מגיע רק אחרי שנים של עבודה. על האדם לדעת, שברגע שהוא עובד, באותו רגע ממש, לפני שהספיק לראות כל תוצאה שהיא, הוא כבר מחובר לה' יתברך! הנקודה האמיתית של העבודה היא לא רק ההישג שהאדם השיג בכך שהצליח לנטרל את מידת הגאווה או הכעס, למרות שברור שהצורך לעבוד על המידות הללו קיים. העבודה על המידה צריכה להיעשות, ויתכן שהיא תארך שנים לא מעטות, אולם הרווח המיידי והעכשווי כבר נמצא כאן, והוא עצם העובדה שהאדם מחובר לה'.
אפשר לדמות זאת לאדם שקובע להיפגש עם חבר טוב שהוא אוהב כדי לדון בנושא מסויים. נכון שמטרת הפגישה היא כדי לדון בשאלה מסויימת, אבל עצם הפגישה עם החבר כדי לבצע את אותו דיון היא נקודת התחברות בין השנים. דוקא העובדה שהאדם מחכה לחיבור עם ה' רק בעתיד, כשיזכה להשיג את מה שהוא עובד עליו, עלולה למנוע חיבור כזה בהווה.
מצד האמת, כל העניין של "עכשיו" הוא שקר. אז זה יקח חמש שנים – אז מה? אבל יש בזה נקודה אמיתית. פעם אמרתי שזהו ניצוץ האמת ,אולי היחידי, שיש בתנועת "שלום עכשיו". הקב"ה, כידוע, שמו "שלום", ואנו רוצים אותו לא בעוד כך וכך זמן, אלא "עכשיו"! זה אמיתי ונכון לרצות את ה"שלום"=הקב"ה עכשיו. זהו הניצוץ הקדוש בתנועה השלילית הזו. למרות שהרצון לעכשוויות הוא בעיקרו שקר גס, הרי הרצון לחיות עם ה' הוא אמיתי, והאדם צריך באמת לדעת שהוא מחובר עם הקב"ה – עכשיו. האדם צריך ללמוד לחיות עם ה' בכל רגע ורגע של העבודה. התוצאות – מה שעשיתי, אני עושה ואעשה, הם רק תפאורה לנקודה הפנימית שמתקיימת בכל שניה, החיבור עם ה'. כל העבודה שלנו היא בעצם "לעמוד לפני ה'". מצד האמת האדם עומד מול ה' לא רק בתפילתו אלא כל הזמן. התפילה היא רק ביטוי של אותה עמידה תמידית. כל לימוד וכל מעשה, דיבור ומחשבה של עבודה הם בעצם לפני ה'.
לכן מי שנמנע מעבודה בגלל שהוא מחפש תיקונים מהירים צריך לדעת שיש כאן נקודת טעות, מעבר לעצם הדרישה לתוצאות מהירות. כי תוצאות מיידיות אכן קיימות. עיקר עוצמתו של החיבור אל ה' הוא דוקא בחיים. תפקידה של ההתבוננות היא להתהלך לפני ה' ולהכין את האדם להתהלך כל הזמן לפניו.
אין צורך להיות מוטרדים מהשאלה: "מתי נגמור סוף סוף את העבודה?". אם האדם מתבונן בצורה נכונה והוא מתמיד בכך, הוא גם יראה תוצאות באופן מיידי, בעזרת ה'. נכון שהוא לא יעקור כל כך מהר את המידה הרעה ממקומה, אבל הוא כן יוכל לראות שינויים, אפילו בטווחים קצרים. כמובן, אם הוא עובד נכון. אבל חשוב להדגיש שהצלחת העבודה אינה תלויה בתוצאות, לא המיידיות ולא אלו שלאחר זמן רב. אם האדם לא רואה שינויים – שיבדוק מה עליו לתקן, אבל הערך של העבודה נעוץ בעצם החיבור אל ה', ואינו תלוי כלל בתוצאות ובהישגים.
כל הזכויות שמורות © thc.org.il