הוסף למועדפים
|
הפוך את האתר לדף הבית
|
/
/
קהילת תורת החיים יד בנימין
גרעין נצרת עילית
שיעורי וידאו
קטלוג פירות הישיבה
עם הפנים לעם
רמב'ם לשמיעה
גלריה
אתר השידוכים
בוגרים
תרומות
מאמרים אחרונים
הרב שמואל טל: מאמר בנושא פיתוח עין טובה
הרב פרג'ון: בנושא מנהג הסימנים בראש השנה.
הרב שמואל טל: מאמר בנושא חינוך ילדים
הרב שמואל טל: שימו לב אל הנשמה.
הרב שמואל טל: יציאת מצרים, עוני או התפתחות?
הרב שמואל טל: מאמר בנושא תורה וחיי מעשה.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא עבודת ה'.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא חינוך מתבגרים
הרב שמחה פרידמן: כל אדם הוא מיוחד, לכל אחד יש
שיעור אזרחות ע"פ סיפורו של יוסל'ה גנב קדוש
שיעור נפלא של הרב פרגו'ן לכבוד טו בשבט בעניין
מאמר יסודי זה מגדיר את חזונה ומגמתה של ישיבתנ
למה כבר אין צדיקים עצומים כמו בדורות עבר?
ביאור משל עמוק ועתיק מהבעל שם טוב בסוד הגלות
מהי התבוננות איך עושים אותה ולמה היא חשובה כל
האם ניתן לצאת ידי חובת משלוח מנות בפירות שביע
דברי הספד מאת הרב שמואל טל שליט"א על גדולתו
מקומו המלכותי של ארון ברית ה'. הרב צבי יהודה
מדוע נאסרה רפואה בשבת
עיון במהות התפילה. הרב אריאל פרגו'ן.
כאשר הקריב אברם לבוא מצרים פיזית, נתקרה הוא ג
האם ניתן להתפלל שחרית לאחר ארבע שעות? מיכאל ר
לקבל בשלוות-נפש מה שהקב"ה גוזר, ולא לבייש
האם אמנם קבר רחל אמנו נמצא בבת לחם?
עוון גדול המביא גלות מצרים וחורבן בית המקדש
כזית מצה בפסח – משערים בנפח או במשקל?
בירור האם פסיפלורה היא עץ או ירק
עד איזה שיעור ניתן למהול את היין
האם ישנו חיוב לאכול סעודה נוספת במוצאי שבת
בירור בדיני ההיתר למכור מחץ לגוי
בירור בגדרי מצוות תשביתו
ביאור דברי התוספתא שצריך לברך שהחיינו על ציצי
בירור האם ישנו חיוב ללבוש טלית קטן במשך היום
האם כסות לילה פטורה מציצית או לא
הפושט טליתו ע"מ לחזור וללבשה האם חוזר ומברך
לימוד תורה וטהרה. הכנה לחג השבועות. הרב אריא
האם צריך להעיר אדם שישן על מנת שיקיים מצווה?
האם ניתן לסמוך על דעת יחיד בשעת הדחק?
לפעמים אנשים מתייחסים קצת בזלזול לבַעיות (במל
מה ההשפעה של המחשבה שלנו? עד כמה מילים פועלות
יצא פעם להיות קצת מבולבלים וטרודים? מעודף משי
1) למה אליהו רץ לפני אחאב? (2) אם רצתה איזבל
במאבק שלנו נגד יצר הרע, לפעמים אנחנו קצת מתעי
מדת קנאות, אם משובחת או מגונה? הדרכות שלמדנו
הלכה
אמונה
לימוד תורה
מועדים
עבודת ה'
חזון הישיבה המורחב
מאמר מאת :

בס"ד

 

חזונה של ישיבת "תורת החיים"

עולם התורה וההלכה:

ישנן דרכים להראות ולגלות את האור הצפון בעולם ההלכה. עולם תורה נפלא זה, אשר אמור להשפיע אור גדול, נתפס אצל רבים למרבה הצער כעולם מגביל וחשוך.

נדרשת התייחסות הלכתית רצינית לכל התחום של ניהול מדינה שלימה על פי משפט התורה, כגון חוקי חברות, מסחר, ענישה וכדו'. בניגוד למה שאפשר לחשוב, דווקא יכול להיות בזה קירוב גדול לדת. אם נצליח ליצור מערכת משפט תקינה ומסודרת, אשר אין בה עינוי דין ועיוות דין והשפעות אישיות, ושהיא בנויה על פי חוקי התורה, היא תיטיב עם הציבור, ותוכל להתקבל במהרה וליצור קידוש ה' גדול.

נקודה נוספת שצריך לתת עליה את הדעת, היא העדר היצירה והמעוף בתורה. נראה שיש קשר בין הבעיה הזו לבעיה קשה נוספת, והיא שיש נתק בין שכל התורה להגיון הישר, בעוד שעל פי האמת התורה דוקא אמורה להיות מקושרת לשכל הישר של האדם. יתר על כן, הרצון ליצור בלימוד דורש שלא לפחד מלסלול דרכים חדשות וכיוונים חדשים בלימוד. כמובן יש לעשות זאת בגדרים ברורים, ומתוך יראה ודרך ארץ לרבותינו הראשונים והאחרונים, ויש להאריך עוד הרבה.

אחד הגורמים המרכזיים אשר הביאו לעזיבת הדת היו היובש וחוסר החיות שאפיינו את כל עבודת ה' בקרב היהדות. דברים רבים נעשו מתוך הרגל, וכי כך צריך, ולא בגלל שבדרך האמת יש עוצמה ומלאות פנימית, בגלל שכל מצווה מחברת את האדם לקדוש ברוך הוא וממלאה אותו קדושה וטהרה. הנכון הוא לקיים את התורה, את התפילה ואת כל תחומי היהדות בהתלהבות קודש.

בזמן שבית המקדש היה קיים, בהחלט היה דגש גדול על כך שהעבודה תהיה בעוצמה והתקשרות רגשית, על ידי מאות כלי זמר ושירה: חצוצרות, נבלים, מצלתיים ותופים. גם מאות רבות של שנים מאוחר יותר, עם התעוררות החסידות, ניתן להיווכח בחשיבותה של ההתלהבות הפנימית האמיתית שבעבודת ה' – נתון היסטורי בדוק הוא שההתבוללות בקרב החסידות היתה קטנה בהרבה מזו שבגרמניה ובליטא; ההסבר לכך הוא הנקודה האמורה, שהחסידות לימדה והנהיגה התלהבות בעבודה, הקרנת עוצמה גדולה ודגש על בניין של עולם פנימי. כדי ליצור את ההתלהבות הזו והקישור הזה לקדושה צריכים להתגדל ולהתרבות תלמידי חכמים שבדור. כאשר תלמיד חכם עושה את כל מעשיו מתוך התלהבות הנפש ועבודה פנימית, וחי אותם בכל נימי נפשו, אין שום ספק שהוא גם מקרין זאת על סביבתו. תלמיד חכם אין עניינו ידע בלבד, אלא בעיקר בניית האישיות, שפירושה גישה נכונה ובריאה אל החיים ואל המציאות. חשוב מאד להדגיש שאין בדברים אלו חס וחלילה זלזול בגדולי התורה של היום, אלא שגדולי התורה האמיתיים הם מעטים ביחס למה שהדור שלנו צריך. ב"ה הולכים ונבנים עוד ועוד מרכזי תורה, וכעת הלבבות כמהים ומצפים לעוד גיבורי כוח אשר יבואו למלא אותם בתורה ובאש קודש.

אחד הדברים שמאד מעיקים, מעוותים ומכערים את הדת, הוא הנושא של העדתיות. מה שצריך לעשות הוא שיישבו יחד הפוסקים מכל העדות ויקבעו הלכה פסוקה אחת (ואפילו לגבי המנהגים). הדברים מגיעים עד כדי מצבים מחפירים, כגון שלא מתחתנים זה בזה או שלא מקבלים בחורים מעדות מסוימות לישיבות המשתייכות לעדות אחרות. יש בזה ממש עיוות נורא של היהדות, והחמור מכל – זה גורם חילול ה' גדול.

 

עבודת המידות והתבוננות

דרך ההשפעה על הציבור היא ראשית כל העבודה העצמית. קודם כל על כל אחד לחזור בעצמו בתשובה ולהביא לתקון ולשכלול של דברים רבים בעולם היהדות. ברגע שתיווצר חברה תורנית שלמה וגדולה, עולם של תורת אמת, יוקרן אור התורה החוצה, וכולם יראו מהי תורת חיים וירצו להתחבר אליה. עבודת מידות של כל אדם ואדם מישראל, צריכה דרך סלולה. דרך ההתבוננות אשר פותחה לאור דברי גדולי הדורות מאפשרת שינוי אמיתי ומשמעותי.

 

הקמת אלטרנטיבות בתחומי חיים שונים:

נראה שכיום הדבר בעל ההשפעה הגדולה ביותר על אנשים שחיים חיי חול - היא התקשורת. המשימה מספר אחת בנושא זה היא להכשיר אנשי תקשורת במגמה להקים כלי תקשורת אלטרנטיביים. כלי התקשורת הקיימים היום מסורים בידיים אנטי יהודיות המקרינות בצורה חזקה ועוצמתית מאד מסרים אנטי יהודיים – הן בזה שהם כוללים פריצות רבה, והן בכל מיני ערכים מעוותים שעומדים ביסוד התוכניות. אם אדם ישב מול הטלוויזיה, ובמקום לקלוט תועבות יקלוט ערכים, זה יכול להשפיע מאד. כמובן שאף ערכים אלו צריכים לבוא בעוצמה וריתוק כמו הטלוויזיה של היום.

 

זהו חילול ה' שאין גדול ממנו, שהפסיכולוגיה החילונית וזו הלקוחה מאומות העולם, היא המהווה את הבסיס לכל לימודי וטיפולי הפסיכולוגיה בארץ. כי לתורה יש כל כך הרבה מה לומר בעניין זה של ניתוח נפש האדם. החל מזמן חז"ל, דרך ימי הביניים, החסידות, תורת הרב קוק וכלה בזמננו – בכל הדורות עסקו גדולי ישראל בתחומים אלו. כביכול התורה היא מקור להלכות ולרעיונות על פרשת השבוע, אבל תשובות ופתרונות לכל השאלות הבסיסיות והקיומיות שמתמודדים אתן בכל צעד ושעל בחיים – אין בה?! חשוב להקים מערך כולל של פסיכולוגיה יהודית שתוכל לטפל באנשים עם מצוקות מתוך תורה.

אין מה להשוות פסיכולוגיה שיוצאת מנקודת הנחה שהאדם מוצאו מן הקוף, לפסיכולוגיה שמאמינה שהאדם נברא בצלם אלוקים.

 

כל ההיסטוריה של עם ישראל נתפסת כיום מנקודת מבט חילונית ואפילו אנטי "ישראל-סבא". כתוצאה מכך, במקום שההיסטוריה תהווה גורם להזדהות עם ערכו של עם ישראל, הפלא שבסוד קיומו, הקשר עמו והאהבה אליו – שהרי דרך ההיסטוריה אפשר לראות ממש עין בעין את ההנהגה האלוקית הנפלאה הדואגת לעם ישראל בכל דור ודור, במקום זה יוצרים במזיד נתק חריף מאד בין היהודי המודרני בארץ ישראל, לבין היהודי ההיסטורי – הגלותי, השפל, המלווה בריבית ודבק בתורה פרימיטיבית במקום להשכיל. גם ההיסטוריה הנלמדת בבתי הספר, לוקה בעיוות חמור. שם מלמדים ששיבת ציון החלה מהקונגרס הציוני הראשון וכו', ומתעלמים לחלוטין מפועלם המסור לכבוד שמים של תלמידי הבעש"ט, הגר"א והחתם סופר שהקדימו אותם בלמעלה ממאה שנה.

גם בתחום זה, אם היתה מתפתחת ספרות היסטורית שלימה וגדולה ברוח תורנית עם סוגיות שלימות ומבוררות, בראייה שונה לגמרי מתוך מבט אלוקי עמוק ואמיתי – כל המבט היה משתנה לגמרי. הן בקרב אנשי התורה (שהיום, למרבה הכאב, צורכים את ספרי ההיסטוריה החילוניים), והן בקרב הציבור החילוני, שדבר זה עצמו היה יכול לקרב אותו מאוד. ההיסטוריה היא תורה (ויש לכך אפילו רמז במילה "היסטוריה" – או בכתיב אחר: "הִסְתֹּרְיָה" – במובן "הסתר י-ה", שדרכה אפשר לגלות את ה' המסתתר במציאות), וגם את זה בית המדרש צריך לייצר.

השפעה גדולה יש לאנשי ההגות התרבות והרוח החילוניים באקדמיה, בספרות, בתקשורת, ועוד. ישנו ציבור לא מבוטל בעם ישראל המושפע מהם. עלינו לנתח את כל תחום הפילוסופיה בעיניים של תורה, ולהגיע מתוכו למסקנות האמיתיות. וכמו כן כדי להשיב על השאלות שמתעוררות בעמידה מולם, צריך הבנה גדולה ומקיפה בתורה בכל רבדיה.

 

הדברים נכונים גם ביחס למדעי הטבע. גם בעניין זה יש לתורה הרבה מאוד מה לומר. יש הרבה מאד תופעות שניתן להסבירן בהסברים תורניים, אנשים עסוקים בשאלת יצירת העולם והיא מנסרת הרבה בחלל. כאשר תלמידי החכמים ידעו את הדברים הללו באופן יסודי, וימשיכו להרחיב אותם הלאה מתוך רוח הקודש ששורה על התורה ועל חכמיה - יהיה זה ממש בשורה גדולה לעולם כולו, אשר מחכה בצימאון גובר והולך לתורה שתפענח לו את סודות מעשה בראשית. "זה לעומת זה עשה האלקים", ואם כיום דברים כאלו קיימים בחול קל וחומר שהם יכולים להיות קיימים בקודש. דוקא בזמננו כשיש התעוררות מיסטית גדולה בעולם, יש אפשרות להגיע למדרגות גבוהות, שלא היה אפשר להגיע אליהן בימים עברו. זו תהיה גם התשובה החזקה, העוצמתית והמשמעותית ביותר שאנו יכולים לתת לכל הקושיות, התמיהות והמבוכות שמתעוררות בדור הזה.

 

הפצת יהדות

להחזיר בתשובה את עם ישראל זו מצוה הלכתית טהורה. הרמב"ם בספר המצוות מצוה ג' כולל אותה בכלל מצות אהבת ה'. שהרי בעצם כל מטרת העולם, ובפרט מטרתו של עם ישראל, היא לקדש ולהמליך את שם הקדוש ברוך הוא בעולם. על כן מובן ופשוט, שעניין זה של החזרת עם ישראל בתשובה צריך להיות בראש מעיינינו.

לשם כך הציבור התורני צריך להשתדל לא להתמקם בישובים נבדלים וסגורים, אלא להתיישב בישובים, ערים וכפרים מעורבים (דתיים וחילוניים), במסגרת של שכונות תורניות. חשוב שהקשר עם הציבור הרחב לא יהיה רק בשיעורים, אלא בחסד, בסימפטיה ובעזרה יומיומית. זאת האמת, שכן דרך ארץ קדמה לתורה. בהתיישבות בעיר יש סיכון בחינוך הילדים ובשמירת גדרי הצניעות והווי החיים התורני של המשפחות, לכן חשוב שהפעילות תהיה מרוכזת, בצורה של קבוצות, ולא באופן פרטי, כמשפחות בודדות. לקבוצות חייבת להיות מסגרת מגורים עצמאית ומערכת חינוך תורנית.

בנוסף, יש לפעול ליצירת אפיקים נוספים ורחבים להחזרה בתשובה.

המשימה היא להקים מערכת שתשתכלל כל הזמן, תכיר את הציבור החילוני לעומק, ותדבר באופן ישיר. באופן כללי, צריך לעבוד בשלושה מישורים: שכל, רצון וחוויה, כשהמדבר עצמו חווה את התורה בעוצמה רבה, וכך מקרין את האור הגדול שבדרך התורה באופן טבעי.

אך לא די לפעול להחזרה בתשובה בלבד. הנושא המרכזי שיש לתת עליו את הדעת, הוא כיצד לקלוט את בעלי התשובה לתוך מסגרות החיים של העולם הדתי, לאחר שכבר חזרו בתשובה. יש לתת להם את המצע הנכון שבו הם יוכלו להתפתח מבחינה תורנית, רוחנית ומעשית. זאת ע"י הקמת מסגרות לבעלי תשובה, אשר מהוות חלק מרקמת החיים של החברה הדתית, ונותנות מענה לצרכים של בעלי התשובה בתחילת הדרך, ומאפשרת להם בהמשך להשתלב בצורה בריאה ומועילה בעולם של תורת חיים.

 

בעזרת ה' נעשה ונצליח!

כל הזכויות שמורות © thc.org.il