הוסף למועדפים
|
הפוך את האתר לדף הבית
|
/
/
קהילת תורת החיים יד בנימין
גרעין נצרת עילית
שיעורי וידאו
קטלוג פירות הישיבה
עם הפנים לעם
רמב'ם לשמיעה
גלריה
אתר השידוכים
בוגרים
תרומות
מאמרים אחרונים
הרב שמואל טל: מאמר בנושא פיתוח עין טובה
הרב פרג'ון: בנושא מנהג הסימנים בראש השנה.
הרב שמואל טל: מאמר בנושא חינוך ילדים
הרב שמואל טל: שימו לב אל הנשמה.
הרב שמואל טל: יציאת מצרים, עוני או התפתחות?
הרב שמואל טל: מאמר בנושא תורה וחיי מעשה.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא עבודת ה'.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא חינוך מתבגרים
הרב שמחה פרידמן: כל אדם הוא מיוחד, לכל אחד יש
שיעור אזרחות ע"פ סיפורו של יוסל'ה גנב קדוש
שיעור נפלא של הרב פרגו'ן לכבוד טו בשבט בעניין
מאמר יסודי זה מגדיר את חזונה ומגמתה של ישיבתנ
למה כבר אין צדיקים עצומים כמו בדורות עבר?
ביאור משל עמוק ועתיק מהבעל שם טוב בסוד הגלות
מהי התבוננות איך עושים אותה ולמה היא חשובה כל
האם ניתן לצאת ידי חובת משלוח מנות בפירות שביע
דברי הספד מאת הרב שמואל טל שליט"א על גדולתו
מקומו המלכותי של ארון ברית ה'. הרב צבי יהודה
מדוע נאסרה רפואה בשבת
עיון במהות התפילה. הרב אריאל פרגו'ן.
כאשר הקריב אברם לבוא מצרים פיזית, נתקרה הוא ג
האם ניתן להתפלל שחרית לאחר ארבע שעות? מיכאל ר
לקבל בשלוות-נפש מה שהקב"ה גוזר, ולא לבייש
האם אמנם קבר רחל אמנו נמצא בבת לחם?
עוון גדול המביא גלות מצרים וחורבן בית המקדש
כזית מצה בפסח – משערים בנפח או במשקל?
בירור האם פסיפלורה היא עץ או ירק
עד איזה שיעור ניתן למהול את היין
האם ישנו חיוב לאכול סעודה נוספת במוצאי שבת
בירור בדיני ההיתר למכור מחץ לגוי
בירור בגדרי מצוות תשביתו
ביאור דברי התוספתא שצריך לברך שהחיינו על ציצי
בירור האם ישנו חיוב ללבוש טלית קטן במשך היום
האם כסות לילה פטורה מציצית או לא
הפושט טליתו ע"מ לחזור וללבשה האם חוזר ומברך
לימוד תורה וטהרה. הכנה לחג השבועות. הרב אריא
האם צריך להעיר אדם שישן על מנת שיקיים מצווה?
האם ניתן לסמוך על דעת יחיד בשעת הדחק?
לפעמים אנשים מתייחסים קצת בזלזול לבַעיות (במל
מה ההשפעה של המחשבה שלנו? עד כמה מילים פועלות
יצא פעם להיות קצת מבולבלים וטרודים? מעודף משי
1) למה אליהו רץ לפני אחאב? (2) אם רצתה איזבל
במאבק שלנו נגד יצר הרע, לפעמים אנחנו קצת מתעי
מדת קנאות, אם משובחת או מגונה? הדרכות שלמדנו
הלכה
אמונה
לימוד תורה
מועדים
עבודת ה'
פנינה מס' 1
מאמר מאת : הרב שמואל טל

למה כבר לא רואים צדיקים נגלים עצומים כמו בתקופת החסידות?

השראת השכינה שהיתה בדור הופעת החסידות פסקה!


דברנו על זה בעבר שגם האור הגדול שהיה בזמן תחילת החסידות פסק. זכינו שבאותו דור שהופיעה החסידות היתה השראת שכינה ברמות גבוהות מאוד מאוד. זה לא שהיה להם איזה גילוי חד פעמי של דמות מרכזית. אלו דברים שקרו כל הזמן. עכשיו היה יט' כסליו, האדמו"ר הזקן לפני שהוא השתחרר מהכלא היה רואה את רבו המגיד ממעזריטש שכבר נפטר מהעולם בהקיץ מתי שהוא רצה. אחרי שהוא השתחרר מהכלא ביט' כסליו[1] הוא ראה כך גם את הבעל שם טוב. שכבר היה בעולם האמת. ר' אלימלך מליזענסק היה אומר תיקון חצות ביחד עם אברהם אבינו כל לילה. כל סעודת מלווה מלכה דוד המלך היה נגלה אליו. הבעל שם טוב כל הזמן אחיה השילוני היה נגלה אליו ומדריך אותו.

 

זה היה תקופה קצרה ברמות האלה זה היה דור או שניים והכל הופסק. וזה לא קרה סתם שזה פסק, המציאות של גילויי השכינה יצרה קלקולים שהכריחו את ההפסקה של המציאות הזו. אלו דברים שצריך לתקן אותם בשביל שנזכה שהמציאות הזו של השראת השכינה תחזור אלינו.

 

 

 

 

 

תקנת הדור תלויה בחזרת השראת השכינה על מנהיגי הדור

דרך אגב, בפעם האחרונה דברנו על שבר ההנהגה הגדול שיש כיום בעם ישראל בכלל ובציבור הדתי בפרט. התפילה המרכזית שצריכה להיות בעניין הזה של שבר ההנהגה, היא זה שנזכה שלהנהגה של הדור תחזור השראת השכינה. כשאומרים בתפילה השיבה שופטינו כבראשונה, צריך להתפלל שההנהגה תגיע לרמות האלה של השראת שכינה שהיו כבר בעם ישראל.

 

ההנהגה זה המפתח לכל מה שמתרחש. כל מה שקורה אחר כך עם כל הדור, כל מיני החלטות בכל מיני תחומים, מושפעים מהשאלה האם יש או אין שכינה ששורה על מנהיגי הדור. הנגזרת של זה שאין את כל השראת השכינה הזו, היא שהרבה דברים מתנהלים בצורה בעייתית.

 

צריך לחזור בתשובה על הצדיקות

בעבר העברתי שיעור מיוחד על הקלקולים שהיו כשהיתה המציאות הזו של השראת השכינה. דברתי על שלוש נקודות שהיו כשהיתה המציאות הזו של הצדיק. אני  רוצה לחזור על הדברים, כי חשוב שנדע אותם אנחנו צריכים לתקן אותם. כמו כן אני רוצה לחדד יותר את הדברים ולהגדיר אותם.

 

א-   האחדות

צריך לדעת שבשביל שנזכה להשראת שכינה חייבים שנהיה באחדות מלאה. זה לא יכול להיות שאני קשור לפלג מסוים, בלבד של עם ישראל. וזה לא יכול להיות שאני חושב שכולם צריכים להודות לדרך שלי, אולי אני מוכן לחיות בהפסקת אש עם הזרמים האחרים, ואני גם לא אומר שהם "מפורסמים של שקר", אבל בסופו של דבר בתוך תוכי אני מחכה לזמן שבו האחרים יבואו ויכירו בצדקת דרכי. צריך לדעת שאני עובד בדרך שלי, וזה לא סותר את זה שיהיו דרכים נוספות לעבודת ה'.

 

באמת בהתחלת החסידות כשהאור המופלא הזה הופיע, היתה אחדות גדולה מאוד. בבית המדרש של המגיד שררו יחסי אהבה ואחווה מאוד גדולים למרות שהדמויות שם היו שונות לחלוטין. איזה יחסים מופלאים היו בין האדמו"ר הזקן ור' זושא, למרות שדרך העבודה שלהם היתה שונה לחלוטין. האדמו"ר הזקן היה עובד עם כל המוחין דגדלות דגדלות שהיו לו. ור' זושא עם העבודה המיוחדת הפשוטה שלו. ר' אלימלך מאוד העריך את ר' לוי יצחק מברדיטשוב, למרות שדרך העבודה שלהם היתה שונה. בדור ההוא לא היתה את האמירה הזו שיש "צדיק האמת" אחד שכולם צריכים לעבוד לפי הדרך שלו. כולם עבדו ביחד, וכל אחד הדגיש ועבד לפי מה שמתאים לו.

 

בדור שאחרי זה, התחילו ההתפלגויות לדרכים שונות שסותרות אחת את השניה. אחר כך זה הפך למחלוקות, כשכל קבוצה אחזה בהגדרה שלה, עם המחשבה שהאמת כולה נמצאת אצלה. אחר כך זה הגיע עד לאמירה שדרך האמת נמצאת רק אצל הצדיק שלי שהוא "צדיק האמת" או "נשיא דורנו", אתה צריך להודות שהאמת היא אצל הרב שלי. כשזה אומר אני אמלוך וזה אומר אני אמלוך, המשיח לא יכול להגיע.

 

חשוב להדגיש שהמשמעות של האחדות היא לא שאני צריך לטשטש את האמת שלי. את האמת שלי אני צריך להגיד ולעמוד עליה בלי לוותר עליה בכי הוא זה. ואם יש דבר עקרוני שצריך להיאמר על הדרכים בעבודת ה', אני צריך לומר אותו. אבל השאלה היא האם אני רוצה שכולם ינקו דרך הצדיק שלי. האם בסתר ליבי אני חושב שהצדיק שלי הוא עקרת הבית וכל השאר זה אולי לא מפורסם של שקר, אבל הם צריכים להגיע להכרה שעליהם לינוק דרך הצדיק שלי בלבד.

 

המשמעות של הדברים היא האם אני יכול להכיר בזה שלאחרים תהיה דרך שונה מהדרך של הרב שלי. כמו שלדוגמה ר' אושר היה צדיק שהדגיש מאוד את העניין הזה של עשיית החסד, זה היה הצינור שדרכו הוא עבד. יכול היות שלאדם אחר יתאים צינור אחר, לדוגמה שאדם אחר ידגיש דווקא את העניין של לימוד התורה. האם אני מכיר בזה שיש דרך אחרת או לא.

 

ר' נחמן לא אמר שרק הוא צדיק האמת

דרך אגב, תדעו לכם בעניין הזה של ר' נחמן מברסלב יש דבר שאומרים לכאורה בשמו, שהוא אמר על עצמו שרק הוא צדיק האמת. הוא עקרת הבית, וכל שאר גדולי דורו לא נחשבים. חשוב שתדעו שדיברתי עם אחד מגדולי ברסלב בדורנו, ושאלתי אותו איפה האמירה הזו מופיעה בר' נחמן. הוא הביא לי רשימת מקורות שנראה בהם לכאורה שר' נחמן אומר את זה. בדקתי את המקורות האלה בעיון אחד לאחד, וזה לא נכון! אין אמירה כזו אצל ר' נחמן! זה לא קיים לא בר' נחמן וגם לא אצל ר' נתן. ר' נחמן לו אמר שיש רק את הדרך שלו. האמירה הזו שרק ר' נחמן זו הדרך ואין בלתו, זה דבר שהתחיל רק בדור שלפני השואה.

 

לאחרונה היתה לי שיחה עם מישהו אמרתי לו כמה דברים, הוא הסכים לכל מה שאמרתי, אבל בסוף הוא לא הסכים לקבל את דברי כי לא היתה בהם ההכרה שהכל זה מכוח ר' נחמן. זו בעיה. העניין של האחדות הוא שהאמת לא שייכת רק לזרם מסוים. אם לדוגמה מישהו יגיד את הדברים שאני אומר לא בשם הצדיקים שאני אומר, לא בשם ר' אלימלך ולא בשם החוזה הקדוש, אלא בשם צדיקים אחרים, אין בזה שום בעיה.

 

ב-    עבודת הצדיק החליפה את עבודת ה'

בעיה נוספת שקרתה בעקבות המציאות של הצדיק, היא שהצדיק החליף את הקב"ה. במקום שהצדיק יהיה רק "מראה מקום" להקב"ה, הפניה לצדיק הפכה להיות עבודת הצדיק. במקום שאנשים יעבדו בעצמם את ה', יבררו דברים בשכלם, יתפללו בעצמם, אנשים הלכו לצדיק שיעשה את הכל במקומם.

 

יותר קל לבקש מהצדיק שיתפלל על דבר מסוים מאשר להתפלל לה' שיעזור לנו. הצדיק הוא יותר נגיש וזמין מאשר הקב"ה, אז נוצרה מציאות שאנשים אני לא צריך להתפלל הצדיק כבר יתפלל בשבילי. ויחשוב בשבילי. זה הגיע עד למקום שבו אנשים התפללו להקב"ה שיעזור להם להתקרב לצדיק.

 

הקב"ה לא רוצה את זה הוא רוצה שאנחנו נעבוד בעצמינו. יש סיפורים על אנשים שבאו לצדיקים והצדיקים שאלו אותם אם הם התפללו בעצמם על העניין. כשהם שמעו שאנשים לא התפללו בעצמם, הם לא הסכימו להתפלל עליהם. אם הם לא עבדו מה פתאום הם באים לצדיק שיתפלל עליהם.

 

צריך לדעת ששתי הקיצוניות פסולות. מצד אחד מי שאומר שבכלל לא צריך את הצדיק זה לא טוב. ומצד שני מי שהופך את הצדיק לעניין בפני עצמו זה לא טוב. הפנייה לצדיק לא באה במקום המחשבה של האדם, אלא על גבי המחשבה של האדם. אם במקום שאדם יתפלל ויחשוב בעצמו, הוא ילך לצדיק שיסדר לו את העניינים, זה הדבר הכי גרוע. חלק מהעניין של הפנייה לצדיק הוא שהאדם שואל ומברר בכל כוחו, כפי יכולתו  את כל הצדדים וצידי הצדדים של ההתמודדות וההתלבטות, ואחרי זה עם כל מה שהוא חשב ומיצה את כוחו, הוא בא לצדיק שיורה לו את הדרך שבה ההוא צריך ללכת לפי רצון ה'.

 

 

 

 

 

ג-     ההשתקעות בחצרות  במקום הכמיהה לציון לירושלים

עניין נוסף שהיה, זה שבקרבת הצדיקים היה כל כך נעים, עד שהניחו והזניחו את כל הפעולות והמעשים בעניין הגאולה הארצית. צריך לדעת הקב"ה בנה את העולם בצורה כזו ש"הכל מעלין לארץ ישראל". כל מה שהשיגו בקרבת הצדיק, זה צריך להיות רק תחנת מעבר, בדרך לגאולה השלמה, בבניין ארץ ישראל ובבניין בית המקדש. לא משנה אם זה בלובלין או בליזענסק, הכל זה רק תחנת מעבר לקראת הגאולה השלמה.

 

להיות בקרבת הצדיק זו מציאות רוחנית נפלאה ונעימה, אבל זה לא יכול להיות שנסתפק רק בזה. אנחנו צריכים לצפות ולפעול כל הזמן במה שאנחנו רק יכולים לפעול בשביל קידום הגאולה השלמה בבניין ארץ ישראל ובבניין בית המקדש. כך זה צריך להיות, מה שקרה בפועל זה שנאחזו בחצרות שהיו סביב הצדיקים עד שממש מנעו והתנגדו בפועל לתהליך הגאולה שהתחיל להופיע ולהתרחש בעולם. לכן הקב"ה נאלץ להפסיק את המציאות הזו.

 

אז זה היה בעניין העלייה לארץ ישראל, אנשים ממש נלחמו בזה, היום זה ביחס לבניית בית המקדש.

 

מבחינה מעשית צריך לדעת שאומנם ברוך ה' אנחנו בארץ ישראל, וארץ ישראל נבנית בחלקים גדולים ממנה. עדיין יש מה לבנות ביהודה ושומרון ובגליל. בגליל יש מאבק ממש גדול עם הערבים, שממש עושים שם מה שבא להם. וצריך שנהיה במציאות שאנחנו לא ניתן שינה לעינינו ותנומה לעפעפינו עד שבית המקדש יבנה. וצריך לדעת שכל עוד בית המקדש לא נבנה אנחנו מאוד חסרים.

 

צריך לדעת שכל מה שאנחנו רואים את בית המקדש בתמונות ובדגמים השונים, זה כאין וכאפס לעומת מה שיהיה כשבית המקדש יבנה בעזרת ה'. מבחינה רוחנית בלי בית המקדש אנחנו כמו אדם על כיסא גלגלים.

 

בעצם המציאות של הצדיקים יצרה את הקלקולים האלה, לכן חשוב שנדע את הדברים האלה ונתקן אותם, כי הם מעכבים את החזרה של המציאות הזו של השראת השכינה שעל הצדיקים, וזו מציאות שכל כך חסרה לנו.

 



 

 

 

 

 

.

 

כל הזכויות שמורות © thc.org.il