הוסף למועדפים
|
הפוך את האתר לדף הבית
|
/
/
קהילת תורת החיים יד בנימין
גרעין נצרת עילית
שיעורי וידאו
קטלוג פירות הישיבה
עם הפנים לעם
רמב'ם לשמיעה
גלריה
אתר השידוכים
בוגרים
תרומות
מאמרים אחרונים
הרב שמואל טל: מאמר בנושא פיתוח עין טובה
הרב פרג'ון: בנושא מנהג הסימנים בראש השנה.
הרב שמואל טל: מאמר בנושא חינוך ילדים
הרב שמואל טל: שימו לב אל הנשמה.
הרב שמואל טל: יציאת מצרים, עוני או התפתחות?
הרב שמואל טל: מאמר בנושא תורה וחיי מעשה.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא עבודת ה'.
הרב שמואל טל: מאמר חשוב בנושא חינוך מתבגרים
הרב שמחה פרידמן: כל אדם הוא מיוחד, לכל אחד יש
שיעור אזרחות ע"פ סיפורו של יוסל'ה גנב קדוש
שיעור נפלא של הרב פרגו'ן לכבוד טו בשבט בעניין
מאמר יסודי זה מגדיר את חזונה ומגמתה של ישיבתנ
למה כבר אין צדיקים עצומים כמו בדורות עבר?
ביאור משל עמוק ועתיק מהבעל שם טוב בסוד הגלות
מהי התבוננות איך עושים אותה ולמה היא חשובה כל
האם ניתן לצאת ידי חובת משלוח מנות בפירות שביע
דברי הספד מאת הרב שמואל טל שליט"א על גדולתו
מקומו המלכותי של ארון ברית ה'. הרב צבי יהודה
מדוע נאסרה רפואה בשבת
עיון במהות התפילה. הרב אריאל פרגו'ן.
כאשר הקריב אברם לבוא מצרים פיזית, נתקרה הוא ג
האם ניתן להתפלל שחרית לאחר ארבע שעות? מיכאל ר
לקבל בשלוות-נפש מה שהקב"ה גוזר, ולא לבייש
האם אמנם קבר רחל אמנו נמצא בבת לחם?
עוון גדול המביא גלות מצרים וחורבן בית המקדש
כזית מצה בפסח – משערים בנפח או במשקל?
בירור האם פסיפלורה היא עץ או ירק
עד איזה שיעור ניתן למהול את היין
האם ישנו חיוב לאכול סעודה נוספת במוצאי שבת
בירור בדיני ההיתר למכור מחץ לגוי
בירור בגדרי מצוות תשביתו
ביאור דברי התוספתא שצריך לברך שהחיינו על ציצי
בירור האם ישנו חיוב ללבוש טלית קטן במשך היום
האם כסות לילה פטורה מציצית או לא
הפושט טליתו ע"מ לחזור וללבשה האם חוזר ומברך
לימוד תורה וטהרה. הכנה לחג השבועות. הרב אריא
האם צריך להעיר אדם שישן על מנת שיקיים מצווה?
האם ניתן לסמוך על דעת יחיד בשעת הדחק?
לפעמים אנשים מתייחסים קצת בזלזול לבַעיות (במל
מה ההשפעה של המחשבה שלנו? עד כמה מילים פועלות
יצא פעם להיות קצת מבולבלים וטרודים? מעודף משי
1) למה אליהו רץ לפני אחאב? (2) אם רצתה איזבל
במאבק שלנו נגד יצר הרע, לפעמים אנחנו קצת מתעי
מדת קנאות, אם משובחת או מגונה? הדרכות שלמדנו
הלכה
אמונה
לימוד תורה
מועדים
עבודת ה'
לך לך - טבעה של ארץ מצרים
מאמר מאת : הרב אריאל פרגו'ן

הנה... ידעתי

גילוי יופיה של שרה

"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ"(בראשית יב, יא).

המלה"הנה", מופיע היא בתורה כביטוי להפתעה או לדריכות. על פניו היה נראה שדברי אברם: "הנה נא ידעתי" הם אריכות לשון מיותרת, ובמקום זה היה ראוי יותר לכתוב: "ידעתי"בלבד [1] .

 

חז"ל דרשו מכאן שרק כעת הכיר אברם לפתע ביופיה של שרה, שכל האנשים בפניה כקוף בפני אדם (ב"ב דף נח ע"א). אך אם עד היום לא נתן אברם את ליבו ליופיה יוצא הדופן של שרי, מה גרם לו לשים ליבו לך כעת?

מעשה ארץ מצרים

לכל ארץ טבע משלה. מצרים טבעה של זנות הוא, ועל כן נקראת "ערות הארץ" (בראשית מב, ב). וכן אמרו במדרש:

אמר ר' ברכיה בשם ר' שמעון בן לקיש: כל מה שברא הקב"ה באדם ברא בארץ לדוגמא לו, אדם יש לו ראש, והארץ יש לה ראש, שנא' (משלי ח') וראש עפרות תבל... אדם יש לו ערוה והארץ יש לה ערוה, שנאמר (בראשית מב) לראות את ערות הארץ באתם...

(קהלת רבה א, א)

 

הסוסים הם בריה השטופה בזימה: "וַתַּעְגְּבָה עַל פִּלַגְשֵׁיהֶם אֲשֶׁר בְּשַׂר חֲמוֹרִים בְּשָׂרָם וְזִרְמַת סוּסִים זִרְמָתָם"(יחזקאל כג, כ). וע"כ קושרת התורה את איסורו של המלך להרבות סוס בהשבת העם מצרימה: "רַק לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים וְלֹא יָשִׁיב אֶת הָעָם מִצְרַיְמָה לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס וַיקֹוָק אָמַר לָכֶם לֹא תֹסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה עוֹד"(דברים יז, טז).

ולמעלה מכל  מקורות אלו הוא משפט הפתיחה של התורה לפרשת עריות: "כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ [2] ..." (ויקרא יח, ג).

לבא מצרימה

כאשר הקריב אברם לבוא מצרים פיזית, נתקרה הוא גם למדרגת מיצרים והושפע ממנה [3] . על כן מה שאצל המצרים הופיע בתור טומאה רצוצה, הופיע בדקי דקות אצל אברם בתור תשומת לב ליופיה של שרה. ועל כן נוקט אברם בלשון הפתעה: "הנה". ופונה בלשון בקשה – "נא"– שתדון אותו שרי לכף זכות, ולא תחשוד בו שכך טבעו לשים לב ליופי גשמי.

 

הרי למדנו על ההשפעה המיוחדת של הארץ על יושביה!



[1] אמנם ע"פ הפשט אפשר "להסתדר" עם יתור זה, כפי שהביא רש"י, ש"הנה" הם מדברי אברם אל שרי שתהיה דרוכה לקראת הבאות. אלא שאין די בכך, כי א"כ מה בא ללמדנו?!

[2] המשך הפס' הוא על ארץ כנען שגם בה יש בחינה דומה, וע"כ משה בהוכיחו את בנ"י מדגיש את היותם חוטאים עוד קודם בואם לארץ – משמע שבארץ היצר גדול יותר.

ובאמת שגם הארץ הוא כנגד התשמיש אך מצד הקדושה. ואכמ"ל.

[3] עי' זוה"ק לך לך דף פא ע"ב.

כל הזכויות שמורות © thc.org.il